چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعه رفثار اطلاع یابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی یافته ها نشان می دهد که اختلاف قابل ملاحظه ای میان استفاده دانشجویان مورد مطالعه از انواع- اطلاعات در اینترنت وجود دارد. به طوری که مقالات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود و بیشترین هدت آنان ازگردآوری این اطلاعات، برآوردن نیازمای پژوهشی بوده است. دانشجویان مورد بررسی مهم ترین دلیل عدم استفاده از اینترنت را عدم دسترسی عنوان کردند. دانشجویان مورد بررسی بیشتر از موتورهای کاوش راهنما و نمایه ای استفاده میکنند. بیشترین مشکل دانشجویان، نداشتن حساب بانکی در اینترنت بوده است. بیشتر دانشجریان مورد بررسی (4/44 درصد) میزان رضایت خرد را از نحرهء ارائه خدمات اینترنت دانشگاه متوسط ارزیابی کردند. و دلیل عدم رضایت آنها عمدتا عدم دسترسی یا اشتراک دانشگاه با پایگاه های اطلاعاتی موضوعی مناسب بوده است.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی و درصد پاسخدهندگان برحسب پیشنهاداتدانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت بهبود دستیابی به اطلاعات ازاینترنت در سایت کامپیوتری به تفکیک مقطع تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای جدول 16 نشان میدهد که پیشنهادات دانشجویان تحصیلات تکمیلیجهت بهبود دستیابی به اطلاعات اینترنتی از دانشگاه به ترتیب اولویت در مقطعکارشناسی ارشد عبارتند از:افزایش تعداد کامپیوترهای متصل به شبکۀ اینترنت با 33/9درصد،تشکیل دورههای منظم آموزش اینترنت در سطح دانشگاه از طرف گروههایآموزشی و واحدهای فرهنگی و پژوهشی دانشگاه با 28/3 درصد،استقرار کادرمتخصص اطلاعرسانی جهت راهنمایی و رفع اشکالات استفادهکنندگان هنگام جست و جو از اینترنت با 22/6 درصد،بهبود خطوط ارتباطی با 9/2 درصد،و استقرار کادرفنی با 6 درصد؛و در مقطع دکتری به ترتیب تشکیل دورههای منظم آموزش اینترنت با30/2 درصد،افزایش تعداد کامپیوترهای متصل به شبکۀ اینترنت و بهبود خطوطارتباطی با 23/3 درصد،استقرار کادر متخصص اطلاعرسانی جهت راهنمایی و رفعاشکالات استفادهکنندگان با 16/3 درصد و استقرار کادر فنی با 7 درصد.
به دلیل اینکه بررسی حاضر نشان داد که میزان استفادۀ دانشجویان تحصیلاتتکمیلی در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار کم بوده است(کمتر از 5ساعت در هفته)،و از طرفی:الف)آنان دلیل اصلی عدم استفاده را عدم دسترسیعنوان کردهاند،ب)با بررسی که از دانشجویان مورد بررسی دربارۀ دسترسی به شبکۀاینترنت به عمل آمد،روشن شد که بیشترین دسترسی و استفادۀ آنها از شبکه اینترنتدانشگاه بوده است؛با همگانی شدن استفاده از خدمات شبکه اینترنت در امر آموزش وپژوهش و گستردگی منابع در این رسانههای جهانی،مسئولان دانشگاه شهید بهشتیبایستی این رسانه را همچون سایر رسانهها و ابزارهای اطلاعاتی(همانند کتاب،مجله،وجز آن)تلقی کرده و دسترسی به آن را برای کلیۀ دانشجویان دانشگاه فراهم نمایند."