چکیده:
هدفپژوهشحاضربررسیمیزانشادیدانشجویانپردیسقمدانشگاهتهرانوشناساییو رتبهبندیعوامل موثر برآن است. روش تحقیق، توصیفیازنوعپیمایشیوجامعهآماریشامل1464نفردانشجویی که درنیمسال اول سال تحصیلی90ـ89، دردانشکدههایمختلفمشغولتحصیلبودند. نمونهآماری218نفرمیباشد کهبراساسروشتصادفیطبقهایوسادهانتخابشدند. برای جمعآوریاطلاعات، ازپرسشنامه29سؤالیسنجششادیآکسفوردباپایایی89/0برمبنایآلفای کرانباخاستفادهشدهاست. برایتجزیهو تحلیل اطلاعات، علاوهبرروشهای توصیفی، ازآماراستنباطیدرحدآزمونتحلیلواریانسفریدمنوآزمونTبرایمقایسهمیانگینهادر قالب نرمافزارSPSSاستفادهشد.تجزیهوتحلیلاطلاعاتنشان میدهد، کهمیزانشادیدانشجویانپردیسقمدانشگاهتهراندرسطحمطلوبمیباشد.بینمیزانشادیدانشجویاندانشکدههایمدیریت،حقوقوفقهوفلسفهتفاوتمعنیداریوجوددارد.امابینمیزانشادیدانشجویاندختروپسرومقاطعمختلف کارشناسیوکارشناسیارشدتفاوتمعنیداریمشاهدهنشد.همچنین شش عاملبهعنوانعواملمؤثربرشادیدانشجویانشناساییشد کهبهترتیبزیراولویتبندی شدند:1.تعاملبیندانشجوواستاد؛ 2.امکاناترفاهیدانشگاه؛ 3.جو سازمانیحاکمبردانشگاه؛ 4.مشارکتدانشجودرفعالیتهای کلاسی؛ 5.شیوههایتدریسوارزشیابی استادان؛ 6.عضویتدرگروههایخاص(ورزشی،فرهنگی،مذهبیو...).
The present research aims at investigating the rate of happiness among the students of Tehran University، Qom Campus، and identifying and ranking the factors affecting it. The research method is survey- descriptive and statistical population which includes 1464 students who study in different faculties during the first semester in the academic year of 89-90. The statistical sample includes 218 students who have been selected through a simple and classified random method. Oxford 29-statement happiness questionnaire with the reliability of 0.89 based on Cronbach's Alpha has been used to collect data. In addition to descriptive methods، inferential statistics at the level of Friedman's test of analysis of variance (ANAVA) and t-test have been used to compare the means، by using SPSS. The analysis of data shows that the rate of happiness among the students of Tehran University، Qom Campus is satisfactory. There is a significant difference between the rate of happiness among the students of management faculty and the students of law، jurisprudence، and philosophy faculties. There is no significant difference the rate of happiness between male or female students or between students in MA level and those in BA level. Furthermore، six factors affecting the happiness of students have been identified. Ranked according to their priority they are as follow: 1. Interaction between students and professors; 2. Welfare facilities of the University; 3. Organizational atmosphere dominating the university; 4. Students' participation in class activities; 5. Professors' teaching and evaluation methods; 6. Membership in certain groups( sport، cultural، religious، …).
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 12:نتایج آزمون مقایسۀ میانگین دو گروه برای مقایسۀ شادی دانشجویان پسر و دختر (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای پاسخ به این سؤال که میزان شادی دانشجویان مقاطع کارشناسی بیش از کارشناسیارشد است،براساس آزمون مقایسۀ میانگین دو گروه،جدول 13 نشان میدهد که خروجیاین آزمون شامل دو قسمت میباشد:قسمت اول،مربوط به تساوی واریانسهای دو گروه&%01215DVRG012G% و قسمت دوم،نتایج آزمون تساوی میانگین دو گروه را برای هر دو حالت تساوی و عدمتساوی واریانسها نشان میدهد.
جدول شماره 13:نتایج آزمون مقایسۀ میانگین شادی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای پاسخ به این سؤال از وضعیت شادی بین دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران،مطابقآزمون میانگین یک گروه(جدول 15)،متغیر شادی در بین دانشجویان پردیس قم دانشگاهتهران،دارای وضعیت مطلوب میباشد؛زیرا ضریب معناداری آنها کوچکتر از /05.
جدول 14:آمارههای آزمون میانگین یک جامعه آماری برای دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 15:نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری برای دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای رتبهبندی عوامل مؤثر در افزایش شاید دانشجویان و تعامل بین دانشجو و استاد،مشارکت دانشجو در فعالیتهای کلاسی،شیوههای تدریس و ارزشیابی اساتید،جو سازمانیحاکم بر دانشگاه،امکانات رفاهی دانشگاه،عضویت در گروههای خاص؛یعنی پاسخ بهسؤال هشتم،از آزمون فریدمن استفاده شده است که نتایج آن در جدول 16 و 17 آمدهاست.
جدول 16:معناداری آزمون فریدمن برای عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج نشان میدهد که مقدار عدد معناداری به دست آمده از سطح معناداری پذیرفتهشده(05.
2004,ssenippaH fo ygolohcysP eht fo lanruoJ,"ygetartS ytiuqE labolG",J,reitnoM ,"gnieB-lleW evitcejbuS fo ledoM tnemegdujA:efiL s'eno gnitaulavE",."