چکیده:
یکی از واقعیت های دنیای امروز حضور اسلام در نقاط گوناگون جهان است؛ موضوعی که نه تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان نیز روزبه روز بیشتر نسبت به آن آگاهی پیدا می کنند. بر این اساس اقلیت مسلمان در آمریکا نیز مانند سایر نقاط جهان شکل گرفته و در تعامل و یا حتی تقابل با اکثریت غالب قرار می گیرد. در میان نظریه پردازان ارتباطات میان فرهنگی، مارک اورب و ریجینا اسپلر به بررسی چنین تعامل یا تقابلی در نظریه «هم فرهنگی» می پردازند. لذا می توان با رویکردی پدیدار شناسانه و مبتنی بر نظریه «گروه خاموش» و نظریه «نقطه نظر» رفتار کنشگران مسلمان را به عنوان گروه هم فرهنگ در برابر گروه سلطه که از لحاظ سلسله مراتب هویتی در موقعیت بالاتری قرار دارند، مورد بررسی قرار داد. در چنین وضعیتی مسلمانان آمریکایی، استراتژی های خاصی برای ایجاد ارتباط با یکدیگر و نیز با ساختار غالب ایجاد می کنند که این امر براساس تجربیات و مصاحبه های عمیق به عمل آمده از آنان، گاه به شکل انزوا و قطع رابطه با گروه سلطه، گاه به شکل تعامل پایاپای با آنان و گاه به صورت انطباق کامل با ساختار غالب معنا می یابد.
خلاصه ماشینی:
"اما آیا مهاجران هویت خویش را ازدست داده و هویت جدیدی یافتهاند؟این امر در حوزه هویتهای ساختاری(مانند هویتهایایدئولوژیک)چگونه مورد توجه قرار میگیرد؟حضور مسلمانان در جامعه آمریکا به عنوان یکاقلیت دینی صرفنظر از جمعیت آنان،این سؤال را به ذهن متبادر میسازد که آنان برمبنای هویتدینی خویش چگونه میتوانند در چهارچوب یک جامعۀ غیرمسلمان به شیوه اسلامی زندگی کردهو با یکدیگر و نیز ساختار سلطه ارتباط برقرار کنند؟ سؤال اصلی مارک اورب4(اورب،1998 الف،1998 ب،1998 ج)و ریجینا اسپلر5(اسپلر،2000 و 2003)نیز در نظریه همفرهنگی در همین راستا معنا و مفهوم مییابد.
تخریبیاند؛بر این اساس برای همه اعضا نمیتوان یک نسخه پیچید؛4)شرایط و موقعیت کهدر تعیین راهکار برای گروههای همفرهنگ مهم ارزیابی میشود،چه آنکه این گروهها بر اینمبنا اهم و مهم میکنند بر این مبنا مسائل را ارزیابی کرده و مهم و مهمتر را تعیین نموده که خودرا با محیط و گروه مسلط تطبیق دهند یا اینکه در مقابل آن مقاومت کنند و خواستههای خود رابه آنان بقبولانند؛5)هزینهها و فایدههای بالقوه رفتار ارتباطی،برای گروههای همفرهنگ حائزاهمیت است زیرا هر رفتار ارتباطی در خود پتانسیل مثبت یا منفی دارد تا آنجا که یک رفتارارتباطی میتواند پاداشی در پی داشته باشد که،گروه همفرهنگ را در ایجاد پایگاه قدرت کمکمیکند(رابینز،1380)؛6)چگونگی برقراری ارتباط که خود را در سه شکل منفعل1(تقدمخواست دیگران بر خود)،فعال2(تعادلی بین خواست دیگران و خود)و بیش فعال3(تقدمخواست دیگران بر دیگران با تأکید بر رفتارهای تهاجمی)نشان میدهد(گادیکانست،2005).
(1999)ááAfrican American Communication,Organizations,and Assimilation:A Co-cultural Perspective'',Paper presented at the annual meeting of the National Commmunication Association:Chicago,November."