چکیده:
مطالعه حاضر با رویکردی جامعه شناختی درصدد بررسی ابعاد هویت دانشجویان است. به منظور بررسی ابعاد هویت دانشجویان با توجه به دیدگاه نظریه پردازان ایرانی، حوزه هویت عرصه مواجهه سنت و مدرنیته به عنوان یکی از مهم ترین پدیده های اثرگذار بر هویت ایرانی مدنظر قرار گرفت. بر این اساس سعی شد ابعاد هویت دانشجویان با توجه به مؤلفه های سنتی و مدرن بررسی شود. فرض اصلی این پژوهش پیوندی بودن هویت دانشجویان به معنای ترکیبی از مؤلفه های هویتی سنتی و مدرن است. هر بعد هویت (سنتی و مدرن) در وجه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بررسی شده و برای هر یک از آنها شاخص هایی در نظر گرفته شده است. روش این مطالعه، پیمایش و گردآوری اطلاعات مبتنی بر پرسشنامه بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه های تهران و جمعیت نمونه از 6 دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه الزهرا و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد مؤلفه های مدرن هویت در بخش اجتماعی و فرهنگی نقش برجسته تری نسبت به مؤلفه های سنتی دارند. اما در بخش هویت سیاسی این مؤلفه های سنتی، یعنی گرایش به آمیختگی دین و سیاست و گرایش به اقتدارگرایی ملی و سیاسی است که در مقابل گرایش به وجود جامعه مدنی نقش برجسته تری در هویت دانشجویان دارد. بر اساس نتایج تحقیق، هویت دانشجویان نه یک سازه تک بعدی (سنتی یا مدرن) بلکه سازه ای پیوندی متشکل از مؤلفه هایی از هر دو بعد سنتی و مدرن است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی روایی و اعتبار شاخصهای مربوط به ابعاد هویت یافتهها (به تصویر صفحه مراجعه شود)در مقاله حاضر سعی شده زیست-جهان دانشگاه محل تحصیل،مبنای تبیین تحلیل ابعادهویت دانشجویان قرار گیرد و با مقایسۀ میانگین شاخصهای تأیید شده در پیمایش میان دانشجویان دانشگاههای مختلف،میزان گرایش به مؤلفههای سنتی و مدرن هویت بین آنهابررسی شود.
سطح معنیداری تفاوت میانگین شاخص گرایش به برابری زن و مرد به تفکیک دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نتایج آزمون شفه،میانگین گرایش به برابری زن و مرد در میان دانشجویاندانشگاه الزهرا بیشترین اختلاف را با دانشجویان دانشگاه تهران دارد و از این لحاظبیشترین گرایش را به برابری زن و مرد دارند.
سطح معنیداری تفاوت میانگین شاخص گرایش به اقتدارگراییملی سیاسی به تفکیک دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج آزمون شفه بیانگر این بود که تنها میانگین گرایش به اقتدارگرایی ملی و سیاسیدانشجویان دانشگاه الزهرا با میانگین دانشجویان دانشگاه تهران(که به عنوان مرجع در نظرگرفته شده بود)معنیدار بود و بیشترین اختلاف را با آن داشت.
در بررسی نتایج به دست آمده و بررسی آنها در پاسخ به سؤال دوم مبنی بر اینکه«دانشگاه محل تحصیل دانشجو(برمبنای رشته و جنسیت)به عنوان یک زیست-جهانچه نقشی در بر شکلگیری هویت سنتی،مدرن یا پیوندی دارد،مشخص شد از میاندانشگاههای مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه الزهرا(با توجه به تکجنسیتی بودن زیست-جهان این دانشگاه)دارای گرایش بیشتری به مؤلفههای سیاسی سنتی هویت نسبت بهسایر دانشجویان هستند.
در پاسخ به پرسش سوم مبنی بر اینکه«در میان دانشگاههای مهم در تهران چه تفاوتیمیان گرایش دانشجویان(شاغل به تحصیل در این دانشگاهها)به مؤلفههای سنتی و مدرنوجود دارد؟»بیاد گفت نتایج بیانگر اختلاف این امر صرفا در دانشگاههایی است که فضا یازیست-جهان آکادمیک در آنها بهطور کامل حاکم نیست و این امر به دلیل حضور قویمنابع هویتی بیرون از دانشگاه(جامعه،خانواده،دوستان و..."