چکیده:
فرایند جهانی شدن موضوعی بحث برانگیز و در عین حال مبهم است و از دیدگاه های متفاوت و گاه متضاد بدان پرداخته شده است. یکی از بحث های مهم مربوط به این فرایند، مسئله بقا یا تداوم هویت های محلی در جریان این حرکت است. در این رابطه دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است؛ از آن جمله برخی ادعا می کنند جهانی شدن تاثیر منفی بر هویت های محلی داشته و از بین برنده تفاوت هاست و عده ای نیز خلاف این نظر را بیان می کنند. مقاله حاضر، سه رویکرد متفاوت و اساسی را در این خصوص شناسایی و توسط داده های تحقیق به آزمون گذاشته است. این تحقیق که به روش پیمایشی در بین دانشجویان ترک، فارس و کرد دانشگاه تبریز انجام شده نشانگر آن است که با افزایش هویت جهانی در بین دانشجویان، هویت محلی آنان کاهش می یابد؛ یعنی با افزایش فرایند جهانی شدن، هویت های محلی رو به کاهش می گذارد و این به معنای رد نظریه های رویکرد دوم و سوم در این تحقیق، و تایید نظریه های رویکرد اول است.
خلاصه ماشینی:
"در این رابطه دیدگاههای متفاوتی ارائهشده است؛از آن جمله برخی ادعا میکنند جهانی شدن تأثیر منفی بر هویتهای محلی داشتهو از بین برندۀ تفاوتهاست و عدهای نیز خلاف این نظر را بیان میکند.
علاوه بر اختلافات بیانشدن،دیدگاههای متفاوتی نیز نسبت به این موضوع وجود دارد:بهدیگر سخن،کسانی که از ابعاد گوناگون اقتصادی و فرهنگی به پدیده جهانی شدن پرداختهاند،بنا به علاقه خود تعاریف گوناگونی برای آن ارائه دادهاند.
با عنایت به هدف مورد نظر پژوهش که به دنبال میزان و نوع رابطه بین هویتهای محلیو جهانی دانشجویان میباشد،در ادبیات تحقیق به نظریههای مطرح در این زمینه پرداخته و درقالب سه رویکرد اساسی و متضاد به ارائه این نظریهها اقدام شده است.
حال اینکه یافتههای تحقیقحاضر نشان میدهد که با وجود بالا بودن هویت محلی پاسخگویان نسبت به هویت جهانیشان،رابطهای که بین این هویتها وجود دارد یک رابطه معکوس میباشد؛بعبارتی افزایشمیزان هویت جهانی پاسخگویان باعث کاهش میزان هویت محلی آنان میگردد و این به آنمعنا میباشد که نظریههای رویکرد دوم و سوم در این تحقیق رد و نظریههای رویکرد اولمورد تأیید قرار میگیرد.
از آنجا که جهانی شدن به مانند شمشیری دوبله و به گونهای است که هم میتواند بهعنوان چالش و هم به عنوان فرصت فراروی هویتهای محلی قرار بگیرد؛اگر دولتها بتواننددرست و به موقع عمل کنند،این امکان را دارند که از برخی کارکردهای مثبت جهانی شدنهمچون افزایش اطلاعات و مبادلات فرهنگی در جهت ارزشهای قابل قبول خود بهره بردهو در نتیجه ظرفیت نظام فرهنگی خود را افزایش و هویت محلیشان را تقویت کنند.
G. (2000)ááEthnic & Cultural Identity Salience and Conflict Styles in Four Us Ethnic Groups'',International Journal of Intercultural Relations,Vol. 24(-):47- 81."