خلاصه ماشینی:
گسترش کتابخانههای ترکیه نوشته ایلهام کوم،1و فیلیس لپون اردوگان2 ترجمۀ رکن الدین احمدی لاری3 چکیده: در مقاله حاضر،وضعیت کتباخانههای ترکیه،مسایل مربوط به خدمات کتابخانهای بین دانشگاههای سنتی و قدیمی و دانشگاهی جدید،و بخصوص کتابخانههای مرکزی و مدیریت آنها و چگونگی شکل گرفتن این کتابخانهها و سازماندهی و ادارۀ آنها،بررسی میشود.
همچنین برنامههای آموزش کتابداری،مراکز علوم کتابداری، مدارس کتابداری،مراکز استاد و آرشیوی،و اهداف شورای تحقیقات علمی و فنی این کشور و نقش آن در فراهم آوردن امکانات استفاده بهینه و مؤثر از اطلاعات علمی و فنی جهان برای دانشمندان،پژوهشگران،تجار،صنعتگران و مدیران به طور اخص و جوامع ترکیه به طور اعم و ترقی و تشویق و هماهنگی فعالیتهای کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی کشور،مورد مطالعه قرار میگیرد و از چگونگی پیشرفت چشمگیر این کشور در سی سال اخیر در زمینه کتابخانهها و آموزش علوم کتابداری و تشکیل انجمن کتابداران و فعالیتهای کتابشناسی و انتشاراتی کتابخانهها و مراکز اسناد،اطلاعات تطبیقی سودمندی ارائه میدهد.
کل کتابهای کتابخانههای عمومی بالغ بر 5 میلیون میباشد،در صورتی که تعداد مراجعین این کتابخانهها در ده سال گذشته از 2600000 نفر به 12230000 نفر افزایش یافته است.
سازمان برنامه که مسوول برنامهریزی توسعه اجتماعی و اقتصادی ملی ترکیه میباشد،در برنامه اجرایی سالانه خود برآوردهای لازم را جهت تاسیس و گسترش کتابخانههای اختصاصی و مراکز اطلاعاتی در موسسات دولتی و خصوصی به عمل آورده است.
بخش تازه تاسیس یافته علوم کتابداری داشنگاه حاجت تپه آنکارا در سال 1972 برنامه فوق لیسانس خود را ارائه نمود.
این بررسی کوتاه از کتابخانهها،مراکز اسناد،و آرشیو آموزش کتابداری نشانگر پیشرفت چشمگیری در زمینۀ کتابخانهها و آموزش علوم کتابداری در ظرف سی سال گذشته در ترکیه بوده است.