چکیده:
تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل 300 نفر دانشجو است که به روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شده اند. به منظور گرد.آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشترین انگیزه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان از جست و جوی اطلاعات، کسب اطلاعات عمومی، استفاده از منابع اطلاعاتی جهت انجام تحقیقات، و سپس به ترتیب روزآمد ساختن اطلاعات و کسب اطلاعات تخصصی است، و از این نظر میان گروه های علمی مورد بررسی (علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی) اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. اکثریت جامعه آماری از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات استفاده می کنند، اما استفاده از منابع رسمی کسب اطلاعات بیشتر از منابع غیر رسمی است: علاوه بر این، دانشجویان به استفاده از منابع چاپی بیش از منابع غیر چاپی می پردازند. در زمینه موانع و مشکلات دستیابی به اطلاعات، به ترتیب ناکافی بودن منابع کتابخانه، عدم آشنایی با زبان های خارجی و کمبود وقت مهم ترین عوامل عدم دسترسی به اطلاعات ذکر گردیده اند. اساتید از طریق شیوه تدریس و معرفی منابع بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان تاثیر گذاشته اند.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین انگیزهدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان از جستوجوی اطلاعات،کسباطلاعات عمومی،استفاده از منابع اطلاعاتی جهت انجام تحقیقات،و سپس به ترتیبروزآمد ساختن اطلاعات و کسب اطلاعات تخصصی است،و از این نظر میان گروههایعلمی مورد بررسی(علوم انسانی،علوم پزشکی،علوم پایه،فنی و مهندسی،وکشاورزی)اختلاف معنیداری مشاهده نگردید.
توزیع فراوانی منابع مورد استفاده جهت اطلاعیابی ازپیشرفتهای تازه در رشته تخصصی مورد مطالعه دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 14 مشاهده میشود دانشجویان مورد مطالعه بهمنظور استفاده از منابع اطلاعاتی برای اطلاع یافتن از پیشرفتهای تازه در رشته تخصصی خود از میان انواع منابع،گفتوگو با متخصصان و اساتید صاحب نظر را بانمره میانگین 2/74 ترجیح میدهند.
توزیع فراوانی میزان استفاده از منابع برای بازیابی اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده از جدول 16 یبانگر این مطلب است که دانشجویان مورد مطالعهبه منظور بازیابی اطلاعات به طور عام ابتدا از گفتوگو با سایر دانشجویان با نمرهمیانگین 2/93،مقالات و مجلات تخصصی با نمره میانگین 2/50،و سپس از نشریاتسالانه با نمره 2/40 استفاده مینمایند.
توزیع فراوانی تاثیر شیوه تدریس اساتید و معرفی منابع برالگوی اطلاعیابی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نتایج به دست آمده از جدول 19،55 درصد از دانشجویان مورد مطالعهمعتقدند که شیوه تدریس اساتید و معرفی منابع اطلاعاتی به ویژه برای انجام تحقیقاتمیتواند در سهولت یافتن اطلاعات مورد نیاز آنها کمک کند.
در بررسی دیگری که آزمون خی میان منابع اطلاعاتی مورد استفاده دانشجویان بهمنظور اطلاعیابی از پیشرفتهای تازه در رشته تخصصی آنها و هریک از عوامل سن،جنسیت،رشته،و مقطع تحصیلی انجام گردید،تنها تفاوت مشاهده شده میان منابعاطلاعاتی مورد استفاده دانشجویان است،به طوری که دانشجویان رشتههایعلوم انسانی بیش از سایر گروههای علمی،اطلاعیابی از پیشرفتهای رشته خویش رامورد توجه قرار میدهند."