چکیده:
هدف پژوهش حاضر کشف نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه مورد بررسی کلید اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اعضای هیات علمی برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود از هر دو نوع مواد چاپی و غیر چاپی استفاده می کنند. نتایج آزمون مجذور خی نشان داد که متغیرهایی چون گروه آموزشی، محل اخذ مدرک تحصیلی، جنسیت و مرتبه علمی اعضای هیات علمی بر استفاده آنها از انواع منابع اطلاعاتی چاپی موثر بوده است. اکثریت اعضای هیات علمی (1/79 درصد) جهت تقویت توان خود در جست و جوی اطلاعات تخصصی مورد نیاز و مهارت در اطلاع یابی از شبکه اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و همچنین استفاده از امکانات کتابخانه های دانشگاه، خواستار برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه ها بوده اند.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق،همچنین بیان شده است که اعضای هیات علمی از شبکه اینترنت بهعنوان یکی از منابع مهم تامین اطلاعات تخصصی مورد نیاز خود استفاده میکنند.
نتیجه آزمون مجذور خی همچنین نشان داد که میان دو گروه اعضای هیات علمی برحسب محل اخذ مدرک تحصیلی و استفاده از دیگر منابع اطلاعاتی نظیر کتاب،نشریاتداخلی،پایاننامهها،مقالات گردهماییها،چکیدهنامه،و نمایهنامهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
از نظر اعضای هیات علمی،مهمترین مشکلات کتابخانههای دانشگاه شهید چمراناهواز جهت تامین نیازهای اطلاعاتی آنان به ترتیب اولویت عبارتند از: -ضعف بخش نشریات کتابخانهها بویژه نشریات خارجی؛ -روزآمد نبودن منابع کتابخانهها و ضعیف بودن منابع تخصصی کتابخانهها؛ -مکانیزه نبودن خدمات کتابخانهها و نبود شبکه داخلی بین کتابخانههای دانشگاه؛ -کمبود اشتراک مجلات الکترونیکی توسط دانشگاه؛ -مشکلات ارزی و کم بودن بودجه کتابخانهها؛ -کمبود برنامههای آموزش اعضای هیات علمی در راستای جستوجو و دستیابی بهاطلاعات مورد نیاز؛ -عدم آگاهی رسانی از منابع جدید کتابخانهها؛ -عدم مشارکت اساتید در خرید منابع کتابخانههای دانشگاه؛ -مشکلات مربوط به خرید منابع کتابخانهها از نمایشگاه بین المللی کتاب؛ -عدم آگاهی از تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور؛ -فقدان مدیریت کارآمد در کتابخانهها و عم نظارت کتابخانه مرکز نسبت بهکتابخانههای دانشکدهها.
نتیجه آزمون مجذور خی همچنین نشان داد که میان دو گروه اعضای هیات علمی برحسب محل اخذ مدرک تحصیلی و استفاده از دیگر منابع اطلاعاتی نظیر کتاب،نشریاتداخلی،پایاننامهها،مقالات گردهمایها،چکیدهنامه،و نمایهنامهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد کهاعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز،جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خویشاز هر دو نوع منابع چاپی(به ترتیب اولویت شامل استفاده از کتاب،نشریات تخصصیخارجی و داخلی و پایاننامهها)و غیرچاپی(به ترتیب شامل استفاده از شبکه اینترنت و بانکهای اطلاعاتی دیسک فشرده)استفاده میکنند."