چکیده:
در دو دهه اخیر، با در نظر گرفتن گسترش زیاد ارتباطات راه دور تغییرات فراوانی در درک و دریافت افراد از مکان به وجود آمده است. این تغییرات، تجربه توریسم را نیز در بر می گیرد؛ چراکه مکان چه در شکل واقعی و چه در شکل مجازی اش، عنصری کلیدی در توریسم است. مقاله فعلی در صدد است نشان دهد که تجربه توریسم در جهان نسبتا مجازی شده کنونی یا، چنانکه بعضی نویسندگان گفته اند، وضعیت دو جهانی شده چگونه صورت می گیرد؟
خلاصه ماشینی:
"توریست برای اینکه سفر را از آرمان به واقعیت تبدیل کند،بایدبه پرسشهایی از این دست جواب دهد:از نظر اقتصادی چه چیزی برای او امکانپذیر است؟معنی مکانمندی،بودن در یک مکان،مشاهده و مصرف مکان،و حس تعلق به مکان چیستو در این تجربه چه چیزی لذتبخش است؟تغییر در روابط اجتماعی که در پی مسافرت وپشت سر گذاشتن جریان عادی زندگی روزمره قابل تصور است چیست و چگونه میتوان باآن کنار آمد؟تجربهای که از سفر حاصل میشود تقویتکنندۀ هویت گذشتۀ اوست یا آن راتغییر میدهد؟آیا«دیگری»معرفی شده برای او همان است که بود یا دیگری متفاوتی است؟ کلگیری تجربۀ توریستی آنچه توریست از مواجهه با مکان و یا خواننده،شنونده و بینندۀ متون مرتبط با توریسمحاصل میکند،پدیدهای شناختی،گفتمانی و اجتماعی است؛واقعیتی است که به تعبیر بعضیجامعهشناسان چون برگر و لوکمان،به وجهی اجتماعی ساخته میشود.
توریست برای اینکه سفر را از آرمان به واقعیت تبدیل کند،باید بهپرسشهایی از این دست جواب دهد:از نظر اقتصادی چه چیزی برای او امکانپذیر است؟معنی مکانمندی،بودن در یک مکان،مشاهده و مصرف مکان،و حس تعلق به مکان چیست و در این تجربه چه چیزی لذتبخش است و چه چیزی نیست؟تغییر در روابط اجتماعی کهدر پی مسافرت و پشت سر گذاشتن جریان عادی زندگی روزمره قابل تصور است چیست وچگونه میتوان با آن کنار آمد؟تجربهای که از سفر حاصل میشود،تقویتکنندۀ هویت گذشتهاوست یا آن را تغییر میدهد؟آیا''دیگری''معرفی شده برای او همان است که بود یا دیگریمتفاوتی است؟ براساس چند مطالعه که مبنای نتیجهگیری این مقاله بوده است،تجربۀ مکان و کسبشناخت از مقصد توریستی و یا هویت خود و هویت دیگری،چه به صورت مشاهده و ارتباطمستقیم(واقعی)،چه از مشاهده و ارتباط غیر مستقیم و باواسطه متون نوشتاری و دیداری-نوشتاری یا دیداری-شنیداری(مجازی)بهگونهای گفتمانی حاصل میشود."