چکیده:
جامعه ایران به دلیل اختلاط قومی و فرهنگی نیازمند زمینه های آموزشی و رسانه ای بسیاری است تا بتواند از ارتباطات فرهنگی خوب و سالم برخوردار باشد و نوعی تعامل اجتماعی همراه با آرامش و آسایش اجتماعی را فراهم آورد. عدم مدارا و تحمل فرهنگی نسبت به قومیت های مختلف می تواند زمینه های شکل گیری تضاد، تفرقه و تبعیض را فراهم آورد که در این صورت هم جامعه اکثریت و هم اقلیت های قومی و دینی تحت تاثیر آثار منفی آن قرار می گیرند. در این راستا آموزش، خصوصا در دوره دبستان که دوره شکل گیری ذهنیت ها و انگاره های اخلاقی و فرهنگی است، اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوع آموزه های بین فرهنگی می تواند افراد جامعه را نسبت به تفاوت های فرهنگی هوشیار و آگاه سازد و فرهنگ مدارا و مسامحه را برای آنها درونی کند. آموزشی که براساس عدالت و احترام متقابل شکل گرفته باشد، پویایی و انعطاف فرهنگی را نیز سبب خواهد شد. در واقع در پرتو شهروندی خوب که ناشی از عنصر نظام حقوقی مؤثر است، به رسمیت شناختن شهروندان (به حساب آوردن همه شهروندان) و انگیزه های تعلقی، به جایگاه اقلیت ها و روابط بین فرهنگی پرداخته می شود. در این مقاله تلاش خواهد شد به قانون اساسی به عنوان تکیه گاه حقوقی جایگاه اقلیت های فرهنگی (دینی و قومی) توجه شود، همچنین دو نهاد فرهنگی جهت دهنده به ارتباطات بین فرهنگی، یعنی آموزش و رسانه، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا آن دستهاز اصول قانون اساسی ایران که به صورت عمومی یا خاص به حقوق اقلیتهای قومی و دینیپرداخته است،ذیلا منعکس میشود: صل دو جمهوری اسلامی،نظامی است بر پایه ایمان به:1-خدای یکتا(لا اله الا الله)و اختصاص حاکمیتو تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او،2-وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین،3-معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا،4-عدل خدا در خلقت و تشریع،5-امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی،6-کرامت و ارزشوالای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا،که از راه:الف-اجتهاد مستمر فقهایجامع الشرایط براساس کتاب و سنت معصومین(سلام الله علیهم اجمعین)،ب-استفاده از علوم وفنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها،ج-نفی هرگونه ستمگری و ستمکشیو سلطهگری و سلطهپذیری،قسط،عدل،استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی وهمبستگی ملی را تامین میکند.
نتیجهای که از بررسی کتابهای درسی دوره دبستان میتوان گرفت این است که به لحاظآموزش شهروندی خوب که نتیجتا به تحمل و درک تفاوتهای بین فرهنگی میانجامد،آموزش و پرورش تا اندازهای خوب عمل میکند و انتقال و آموزش ارزشها به شدت اخلاقگراست؛هرچند در مورد اقلیتهای دینی به خوبی دیگر موارد،حقوق آنها را نمایندگی نمیکند."