چکیده:
برنامه های درسی مدارس، مهم ترین مولفه ی نظام آموزشی و پرورش هر کشوری محسوب می شود؛ به همین دلیل فرایند تدوین این برنامه ها و به ویژه شرکای اصلی ای که باید در تدوین آن مشارکت داشته باشند، طیف وسیعی از ادبیات برنامه ریزی درسی را به خود اختصاص می دهد. این نوشتار حول محور الگوهای مختلفی که برای تصمیم گیری برنامه درسی در سطح مدارس می تواند مورد استفاده قرار گیرد، نوشته شده است و قابلیت اجرایی هر یک از الگوها را بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. هم چنین ضمن برشمردن موانع و نیز عوامل تسهیل کننده، راهبردهای مختلف واگذاری اختیرات بیش تر به مدارس در امر تصمیم گیری برنامه درسی را نظام آموزش و پرورش ایران معرفی می نماید.
خلاصه ماشینی:
"سه الگوی متفاوت تصمیمگیری درسی در سطح مدرسه با تأکید بر شناسایی نیازها بیانگر شیوههای عمل مختلفی است که میتواند در نظام آموزشوپرورش ایران بهکار گرفته شود اما سؤال اصلی در این مبحث آن است که اساسا امکان اجرای کدامیک از این الگوها در نظام آموزشی ایران وجود دارد و مخاطرات حاصل از این اقدام چه خواهد بود؟با عنایت به سه الگوی مختلف واگذاری اختیارات تصمیمگیری به مدارس،سؤالات زیر مورد نظر بودهاند: سؤالات پژوهش 1-در نظام برنامهریزی درسی ایران،چه میزان اختیارات تصمیمگیری مبتنی بر نیاز-در حال حاضر-به مدارس واگذار شده است؟ 2-کدامیک از الگوهای تصمیمگیری برنامهی درسی مبتنی بر نیاز،در نظام آموزش و پرورش ایران قابل اجرا میباشند؟ 3-مهمترین موانع مشارکت مدارس در تصمیمگیری برنامهی درسی براساس نیازها کداماند؟ 4-چه اقداماتی میتواند اجرای الگوهای تصمیمگیری برنامهی درسی مبتنی بر نیاز در سطح مدارس را تسهیل نماید؟ 5-راهبردهای اجرای واگذاری اختیارات تصمیمگیری برنامهی درسی به مدارس چگونه باید باشد؟ شیوهی اجرای تحقیق در این نوشتار برای امکانسنجی اجرای واگذاری اختیارات تصمیمگیری به مدارس، از نوعی مطالعهی توصیفی استفاده شده است که در آن طیف وسیعی از افراد مرتبط در مطالعه شرکت داشتند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-قابلیت اجرای الگوهای مختلف در نظام آموزشوپرورش ایران یافتههای حاصل از بررسی نظرات متخصصان برنامهریزی درسی و کارشناسان درگیر در تدوین برنامههای درسی مدارس در وزارت آموزشوپرورش نشان میدهند که در بین سه الگوی موجود برای تصمیمگیری برنامهی درسی؛در وهلهی اول الگوی محدود و سپس الگوی متعادل، قابلیت اجرایی بیشتری در نظام آموزشی ایران را دارد."