خلاصه ماشینی:
"آیین نقد کتابراهنمایی برای کتابداران،نویسندگان و مترجمان *دکتر نجلا حریری1دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود)*اشرفیریزی،حسن و کاظمپور،زهرا(1389).
این واقعیت روانشناختی،کم و بیشدر مورد نقد کتاب نیز که در واقع تحلیل نقاط مثبت و منفی یکتولید علمی یا ادبی است،صدق میکند.
کتاب«آیین نقد کتاب،راهنمایی برای کتابداران،نویسندگان و مترجمان»تألیف دکتر حسن اشرفیریزی و زهرا کاظمپور،از معدود کتبی استکه در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی،در مورد نقد کتاب و شیوههایآن نگاشته شده است.
نویسندگان کتاب مباحثی را در این بخش مطرح کردهاند،و هرچند که پرداخت عمیقتر به این بحث میتواند اهمیت این جنبهاساسی از نقد را پررنگتر کند،بحث مربوطه با توجه به حجم کتاببه نظر کافی و مناسب میرسد.
در صفحه 99،شاخصهای نقد کتاب درسی دانشآموزانو در صفحه 100،شاخصهای نقد کتابهای مرجع مطرح شدهاست،که ذکر این بخشها میتواند با توجه به اهمیت و کلیتموضوع کتب درسی و کتابهای مرجع قابل توجیه باشد،اما دربین این دو مبحث،بخشی با عنوان شاخصهای نقد کتاب درسیجامعهشناسی نیز آمده است،که مشخص نیست دلیل اهمیت ویژهکتب درسی جامعهشناسی در بین انواع زمینههای موضوعی دیگرچیست،و چرا برای مثال،به کتب درسی روانشناسی یا کتابداریو غیره پرداخته نشده است.
-در صورت پرداخت عمیقتر به مباحث نقد و آیین آن،مثالها و نمونههای متعدد ذکر شده در فصل دوم نیز که در حجم وعمق کنونی کتاب افراطی مینماید،جای مناسبی در کتاب خواهدیافت.
-کتاب فاقد نمایه موضوعی است،و این نیز برای کتابی کهبه ویژه توسط دو نویسنده از حوزه کتابداری و اطلاعرسانی نوشتهشده،نقطه ضعف تلقی میشود،و لازم است در ویرایشهای بعدیبه این نکته نیز توجه شود.
Retrieved December 21,2010,from Encyclopedia Britannica Online:http://www.
com/EBchecked/topics/343487/literary- criticism[Access 10 Mar. 2011]."