چکیده:
بازنمایی زندگی روزمره موضوع بحث بسیاری از تولیدات رسانه ای در ایالات متحده امریکاست. بی شک زمانی که سخن از زندگی روزمره به میان می آید، خانواده محوری ترین عنصر آن تلقی می شود. ژانرهای مختلف تلویزیونی مانند سریال های دنباله دار، کمدی موقعیت و غیره که اوج پیداش آنها در امریکا به دهه 1950 بازمی گردد، به بازنمایی خانواده، روابط مبتنی بر آن، دغدغه ها، انتظارات و رویکردهای معطوف به آن پرداخته اند. اوقات فراغت و الگوی مصرف خانواده که در جامعه سرمایه داری جدیت بیشتری دارد نیز می تواند از این رو حائز اهمیت باشد که روابط خانوادگی و نحوه گزینش الگوی مصرف و بازنمایی آن در سریال ها شکل و نوع روابط مبتنی بر یک خانواده امریکایی را نشان دهد. به طور طبیعی مطالعه خانواده به عنوان اشل کوچکی از جامعه بزرگ تر می تواند ترسیم کننده افق شناخت آن جامعه باشد. موضوع بحث این مقاله مطالعه کمدی موقعیت سیمسون هاست. این برنامه تلویزیونی که شهرتش مرزهای فرهنگی متفاوتی را درنوردیده است، سایقه تولیدش به دهه 1980 بازمی گردد. ژانر طنز و محتوای روزمره و قابل لمس آن نیز باعث شده در ایالات متحده امریکا نیز این سریال محبوبیت بی نظیری نزد شهروندان امریکایی داشته باشد. مقاله به مطالعه فصول شماره 3 تا 8 این کمدی موقعیت می پردازد چرا که مطالعه تمامی بخش های این سریال دنباله دار که نزدیک به 400 قمست است خارج از حوصله این مقاله است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه در این کارتون، خانواده امریکایی در اوقات فراغت بازنمایی شده اند. به طور واضح تر اینکه اولا تک تک افراد خانواده سیمسون اوقات فراغت خود را به مصرف چه کالاهایی اختصاص می دهند و ثانیا در سطح خانوادگی این مصرف چه شکلی دارد. مبنای نظری ای که مقاله بر آن متکی است، تئوری بازنمایی استوارت هال می باشد و روش مطالعه نشانه شناسی رولان بارت است. واحد تحلیل در قسمت های مرتبط سکانس و در قسمت های غیرمرتبط موضوع آن قسمت خاص می باشد.
خلاصه ماشینی:
"اوقات فراغت والگوی مصرف خانواده که در جامعه سرمایهداری جدیت بیشتری دارد نیز میتواند از اینرو حائز اهمیت باشد که روابط خانوادگی و نحوه گزینش الگوی مصرف و بازنمایی آندر سریالها شکل و نوع روابط مبتنی بر یک خانواده امریکایی را نشان دهد.
از آنجا که تلویزیون در گذران اوقات فراغت در امریکا اهمیت خاصی دارد،سیسمونبه عنوان پرمخاطبترین برنامه تلویزیونی در امریکا و بهترین کمدی موقعیت(اسلیت،آگوست2008)و همچنین معروفترین خانواده هستهای دنیا،هم خود در اوقات فراغت مورد مصرفقرار گرفته و هم خود شیوههای دیگر گذران اوقات فراغت در فضای فرهنگی اجتماعیخانواده امریکایی بازنمایی میکند.
. مصرف و جامعه مصرفی:جین بودریلارد4 از آنجا که سؤال اصلی این مقاله به بررسی مصرف و الگوی آن در جامعه مصرفی امریکا و بازنمایی آندر سیمسونها میپردازد،انتخاب نظریه جین بودریلارد،جامعهشناسی فرانسوی از این جهت باشد کهاولا او رویکردی نشانهشناسانه به جامعه مصرفی دارد و در عین حال بسیار متأثر از رولان بارت استو در نهایت اینکه عمدۀ مطالعات او در حوزه فرهنگ عامه،مد،موسیقی و غیره بوده است.
صحنه دوم:هومر و مارج به همراه بارت و لیزا روی کاناپه در حال تماشای تلویزیونهستند(دال صریح)،آنها اوقات فراغتشان را سپری میکنند(مدلول صریح)،همۀ اعضای خانواده هنگام اوقات فراغت به تماشای تلویزیون مینشینند(نشانه صریح)،ایجا تلویزیوننماد خود شبکه فاکس است(دال ضمنی)،شبکه فاکس افراد خانواده را فردگرا میکند(مدلولضمنی)،افراد خانواده در کنار هم نشستهاند بدون آنکه تعاملی میان آنها صورت گیرد(نشانهضمنی).
اوقات فراغت و الگوی مصرف خانواده که در جامعهسرمایهداری از جایگاه ویژهای برخوردار است نیز میتواند در سیمسونها حائز اهمیت استکه روابط خانوادگی و نحوه گزینش الگوی مصرف و بازنمایی آن در سریالها،شکل و نوعروابط مبتنی بر یک خانواده امریکایی را نشان میدهد."