چکیده:
مسأله مهدویت، دارای فراز و فرودهایی بوده و میباشد؛ ولی درهمه دوران مورد توجه مسلمانان به ویژه پیروان مذهب اثنا عشریه ـ بوده است. قرون مورد نظرنیز از این امر مستثنا نیست. در این نوشتار، مروری خواهیم داشت به آثار و برخی از موضوعات که در این دو قرن به آن پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"1 صاحب تفسیر روض الجنان، امام زمان را وعده الهی به مؤمنان میداند و در تفسیر آیه شریف (وعدالله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الأرض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم( 2 میگوید: در تفسیر اهل بیت آمده که مراد به این خلیفه، صاحبالزمان( است که رسول( خبر داد به خروج او در آخر الزمان و او را مهدی خواند و امت بر خروج او اجماع کردند.
1 در تفسیر آیه هشتاد و چهارم سوره مبارک نساء بر همین مطلب تأکید میکند و میگوید: آیت، عام است، جز آن اعجاز این وعد هنوز نیست، آنگاه باشد که صاحب الزمان( بیرون آید و عیسی( از آسمان فرود آید و خلاف برخیزد و دین، یکی شود و کفر، مقموع و مقهور گردد و دین خدای تعالی، بر همه دینها ظاهر شود؛ چنانکه گفت: «لیظهره علی الدین کله».
3 شیخ طبرسی در تفسیر این آیه شریف، ابتدا به اختلاف موجود در تفسیر این آیه اشاره میکند و سپس میگوید: آنچه از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده، این است که این آیه، دربارة مهدی آل محمد( میباشد و در ادامه، حدیثی را از عیاشی از امام سجاد( نقل میکند که: ]علیبن الحسین([ قرأ آلایة و قال: «و هم والله شیعتنا اهل البیت یفعل الله ذلک بهم علی یدی رجل منا و هو مهدی هذه الامة و هو الذی قال رسول الله(: لو لمیبق من الدنیا الایوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یلی رجل من عترتی اسمه توبه (9): 33."