چکیده:
این مقاله به بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می پردازد. در بررسی این موضوع از نه مولفه استفاده شد: اثربخشی محتوای درسی، اثربخشی آموزشی، پرداختن به موضوعات حساس، توجه به رشد فکری دانشجویان، دوری کردن از برقراری رابطه دوگانه با دانشجویان، احترام به دانشگاه، احترام به همکاران، رازداری و ارزشیابی عادلانه از دانشجویان. روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی نتایج، از آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران که در برگیرنده 44514 نفر، شامل 20060 دختر و 24454 پسر بود. برای نمونه گیری ابتدا سه دانشگاه صنعتی شریف، تربیت معلم تهران و علامه طباطبایی به صورت خوشه ای و به طور تصادفی انتخاب شد و سپس از طریق نمونه گیری تصادفی، 381 نفر از 27 دانشکده این سه دانشگاه برگزیده شدند که از این میان 355 پرسشنامه جمع آوری گردید. بر اساس یافته های تحقیق، دانشجویان معتقدند که استادان دانشگاه های دولتی شهر تهران موضوع اخلاق و رعایت اخلاق در تدریس را پراهمیت و با ارزش می دانند و به رعایت این اصول و مولفه ها در تدریس خود توجه و اهتمام ویژه دارند.
This research examines the status of ethics of teaching among faculty members in Tehran’s state universities from the perspectives of postgraduate students. In examining this issue، the following nine factors were considered: course content effectiveness، pedagogical effectiveness، dealing with sensitive topics، paying attention to students’ thought development، avoiding personal relations with students، respect for institution، respect for colleagues، confidentiality، and fair assessment of students academic progress. This research was a descriptive survey for which the data were collected by questionnaire. One sample independent t-test and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Research population included 44514 postgraduate students including 24454 males and 20060 females in Tehran’s public universities، including Sharif Technical University، Tarbiat Mo’alem University and Alame Tabatabaie University. The sampling model was cluster sampling through randomly selection. The sample included 381 individuals from 27 colleges. A total of 355 questionnaires were returned and analyzed. Based on research findings، faculty members in Tehran state universities pay attention to ethics of teaching and this issue is important to them.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی این موضوع ما به دنبال پاسخگویی به 9 سؤال اساسی هستیمکه عبارتند از:بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی در بین استادان دانشگاههای دولتی ازجنبههای میزان توجه به کارآمدی آموزشی،میزان توجه به کارآمدی محتوای درسی،بررسیچگونگی توجه به موضوعات حساس،میزان توجه به مسئله رشد دادن دانشجویان،توجه بهدوری از برقراری رابطه دوگانه با دانشجویان،میزان توجه به ارزشیابی مناسب،میزان توجهبه موضوع احترام به همکاران،میزان احترام به دانشگاه و در نهایت میزان توجه به موضوعرازداری در میان اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی تهران که در ادامه مفهوم هریک از متغیرها تشریح میگردد.
همچنین براساس نمرهگذاری طیفلیکرت وضعیت استادان از حیث رعایت اخلاق تدریس در مؤلفههای اثربخشی محتوای درسی،اثربخشی آموزشی،پرداختن به موضوعات حساس،برقراری رابطه چندگانه با دانشجویان،احترامبه دانشگاه،احترام به همکاران و مؤلفه رازداری با توجه به نظرات دانشجویان مطلوب است،ولینتایج بهدست آمده از نمرهگذاری طیف لیکرت در دو مؤلفه توجه به رشد فکری دانشجویان وارزشیابی عادلانه،نشاندهنده وضعیت متوسط استادان در این دو بعد است.
این اصل یکی ازاصول بسیار اساسی در زمینه اخلاق دانشگاهی و بهویژه در زمینه کلاس و تدریس است زیرارعایت این اصل باعث ایجاد فضای مثبت در دانشگاه،تکریم پیشکسوتان،دادن فرصت به افرادتازهوارد و استفاده از تمام توان نیروی علمی دانشگاه و در نتیجه یادگیری بهتر دانشجویان وسود بردن جامعه میشود رعایت اصل رازداری.
همچنین برای روشن شدن ابعاد دقیق موضوع فعلی نیاز به پژوهشهای بیشتر بهویژهدر دو بعد احساس میشود:اول شناسایی نشانگرها و مؤلفههای اخلاقی در تدریس دانشگاه بااستفاده از یک پژوهش کیفی و با استفاده از دیدگاه دانشجویان و استادان برای تدوین کدهایاخلاقی مربوط به آموزش و تدریس که به منظور ارزیابی بخش آموزشی دانشگاه مورد استفادهقرار بگیرد."