خلاصه ماشینی:
"«مثلی لا یبایعمثله»یعنی بحث اینکه حسین و یزید دعوای شخصی داشتند تمامشد،یعنی این مخصوص عاشورا و کربلا نیست،اینکه امام صادق(ع)فرمودند:«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»برای اینکه همه جاو همیشه«مثلی لا یبایع مثله»یعنی چنان کسانی که از نظر اخلاقیفاسدند و دنبال نشر و اجتماعی کردن فساد هستند و به حقوق وحدود الهی پایبند نیستند برای همیشه تاریخ حکومت چنین احزاب وجناحهایی نامشروع است و اینها حق حاکمیت ندارند.
اینها فقط مخصوص دوران امام حسین نبود که دستگاه امویمعتقد بود صحبت از حق حاکمیت و مشروعیت الهی و دنبالاستدلال اخلاقی-فلسفی یعنی دینی نباید باشید؛به اهلبیتگفتند نمیشود هم نبوت در خانواده شما باشد و هم خلافت؛نبوتبرای شما بود،خلافت و امارت هم برای ما.
در تعریف صرفا مادی از حکومت و شیوه حاکمیت و دولت، (Government) یعنی فرآیند رسمیای که قدرت را نهادینهمیکند،سازمانی است برای حکمرانی و سلسلهمراتی است برایسیستم اقتدار؛مشروعیت را با همین معنا تفسیر میکنند در علومسیاسی مشروعیت چگونه تعریف میشود؟آنچه که معادل اینکلمه آوردند و مبنای علوم سیاسی است به معنی هرآنچه که ویژگی«اقتدار»بیاورد.
چرا میگویید در عرصهاقتصاد و سیاست بازار،دموکراسی باید مطلق باشد و مقید و مشروطبه مبانی فلسفی و اخلاقی و حقوقی نباید باشد؟عمدتا مشروعیت رادر علوم سیاسی با واژههای جامعهشناختی تفسیر میکنند چونمشروعیت در این دیدگاه صرفا به معنای قدرت نفوذ،میزان تنفیذ،مقدار اقتدار قابل اعمال بحث میشود؛به دلیل آن کاری ندارند."