چکیده:
از جمله مفاهیمی که در اواخر قرن نوزدهم در فرانسه بهدنبال محاکمه کاپیتان دریفوس مطرح شد، مفهوم روشنفکری بود. به وجود آمد. چهار سال بعد، یکی از نویسندگان آن زمان به نام امیل زولا، بیانیهای صادر کرد که به دستگیری وی انجامید. در پی آن، نویسندگان دیگری با صدور بیانیهای بهنام «بیانیه روشنفکران»، محاکمه زولا را محکوم کردند. این مفهوم در غرب دارای بار معنایی خاصی بود که در جریان تحولات ایران نیز به کار گرفته شد، بهگونهای که شماری از تحصیلکردگان غربگرای ایرانی، خود را با همین مفهوم و معنا در ایران معرفی کردند و در قرن نوزدهم جریانات سیاسی و اجتماعی مدرنی را که برگرفته از مدلهای غربی بود، شکل دادند.
Intellectualism is one of the notions emerged in France in late 19th century following trial of Captain Dreyfus. Four years later, the writer Emile Zola issued a manifesto, resulting in his arrest; other writers denounced his arrest in a manifesto entitled "Intellectual's Manifesto". The terms "intellectualism" and "intellectuals" prevailed gradually. The notion had a special connotation in the west, which was used in the course of the evolutions in Iran. Some of the westerner educated Iranians introduced themselves as intellectuals – with the same meaning – in Iran; in 19th century, they formed modern political and social trends based on western models. Since this mentality was inconsistent with the epistemological structures and political discourse of that age, religious elites (scholars) and grass root confronted these trends. National Iranian identity has long been mixed with Islam and Shiism. Iranians would confront any things which they felt to be an invasion on their religious beliefs and knowledge. Many Islamic movements have emerged throughout Iran's history, many of which rooted in these very internal feelings. The role and effects of the religious elites in these evolutions is much prominent.Here, we have dealt with the reasons for struggles between religious elites and other elites, introducing the views of each group to identify various types of intellectualism in Iran; these types include: anti-tradition; Islamist, and modern western intellectuals.The religious elites and scholar's views have been selected randomly from views presented by Mirza Shirazi and Sheikh Fazl Allah Nuri; these views have then been compared and contrasted to sort out the positive and negative trends of intellectualism.
خلاصه ماشینی:
اين مفهوم در غرب داراي بار معنايي خاصي بود كه در جريان تحولات ايران نيز به كار گرفته شد، بهگونهای که شماری از تحصيلكردگان غربگراي ايراني، خود را با همين مفهوم و معنا در ايران معرفي كردند و در قرن نوزدهم جريانات سياسي و اجتماعي مدرني را كه برگرفته از مدلهاي غربي بود، شكل دادند.
تاریخ دریافت: 12/9/87 پذیرش نهایی: 10/4/88 captain Dreyfus Intellectualism Emile Zola در این هنگام، نخبگان مذهبي (علما) و توده مردم با اين جريانات به مقابله برخاستند؛ زيرا اين تفكر با ساختارهاي معرفتي و گفتمان سياسي آن عصر در ايران همخواني نداشت، بهگونهای که هويت ملي و ايراني، از ديرباز در ايران با اسلام و شريعت تشيع آميخته شده است و ايرانيان هر زماني كه احساس میكردند معرفت ديني آنان با تهاجم بیگانگان روبهرو شده است، با آن به مقابله بر میخاستند.
در واقع مفهوم روشنفكر در اين بيانيه، به منزله وجداني جهاني تلقي ميشود برای مطالعه بيشتر درباره دريفوس نک: Encyclopedia Britannica, 1971: Volume, 9, 984 William & Bottomore,1994: The Blackwell Dictionary of Twentieth – Century socialThought,288 برای آگاهی بیشتر از زندگي امیل زولا نک: The Encyclopedia Americana, 1963: Volume, 29, 721,722 كه از رسالتي سياسي و اخلاقي برخوردار است.
درباره اين واژه، شماری معتقدند كه نميتوان تعريف واحدي براي آن مطرح كرد (بشیریه، 1376: 247) و عدهاي ديگر بر این باورند كه واژه روشنفكر (Intellectual) يك مفهوم پارادكسيكاليته و مناقشهآميز است، بهگونهایكه در فرهنگهاي مختلف، معاني متعددي برای آن آورده شده و در عرفهاي متفاوت، ترجمه معادل اين واژه گوناگون است.