چکیده:
این پژوهش در پی بررسی رابطه دوستیهای دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 80-81 مدارس دولتی شهر اصفهان است. حجم نمونه ای 139 نفری به صورت خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: آزمون گروه سنجی؛ مقیاس خودپنداره ساراسوات و مقیاس سازگاری اجتماعی آزمون شخصیت کالیفرنیا (CTP). معدل نمرات سال قبل و نیمسال اول جاری هر دانش آموز به عنوان شاخص های پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. بر اساس یافته های پژوهش، همبستگی متغیرهای مورد مطالعه با پیشرفت تحصیلی معنی دار بود. همچنین معلوم شد که ترکیبی از 3 متغیر خود پنداره، سازگاری اجتماعی و پذیرش همسالان قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل کل سال قبل دانش آموزان است. ترکیبی از دو متغیر پذیرش همسالان و خودپنداره قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل نیم سال اول جاری می باشد. ضمنا هیچ گونه رابطه مثبت و معناداری بین خودپنداره و دوستی های دوجانبه و خودپنداره و پذیرش همسالان دیده نشد.
خلاصه ماشینی:
جانسون4(2000)،و نتزل5و کالدول6(1997)نشاندادهاند که بین دوستیهای دو جانبه و پذیرش همسالان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر ودختر پایههای 6 و 8 مدارس راهنمایی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
یافتههای مطالعه نشان داد ساخت که رابطۀ مثبت و معناداری بین مثبت انگاری خود با میزانمقبولیت اجتماعی و نیز سازگاری اجتماعی دانش آموزان در مدرسه وجود دارد.
بین خود پنداره و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر ارتباط معناداری وجود دارد؛ 11.
بین خود پنداره و پذیرش همسالان با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر ارتباطمعناداری وجود دارد.
همچنین این آزمون نشان داد که بین خود پنداره و پذیرش همسالان با معدل نیمسال اولدانش آموزان دختر ارتباط معناداری وجود دارد(0/01- P) (جدول 4).
همچنین این آزموننشان داد که بین متغیرهای پذیرش همسالان و خود پنداره با سازگاری اجتماعی دانش آموزاندختر ارتباط معناداری وجود دارد(به جدول 5).
نتایج آزمون نشان داد که بین دوستیهای دو جانبه و پذیرش همسالان دانش آموزان رابطهمثبتی وجود دارد که بر این اساس فرضیۀ ششم تأیید میشود و با یافتههای پژوهشی و نترل وکالدول(1997)همسو است.
دیگر نتایج نشان داد که بینخود پندارنده و سازگاری اجتماعی دانش آموزان رابطۀ مثبت وجود دارد و بر این اساس فرضیهدهم پژوهش نیز تأیید شد و با یافتههای پژوهشی ورشون(1996)،ترقی جاه(1375)،براتوند(1376)و کاظمی(1369)هم جهت است.
دیگر نتایج نشان داد که بین پذیرش همسالان و خود پنداره با معدل ترمنیمسال دانش آموزان رابطۀ مثبت وجود دارد.
cirE ni detiC),tnempoleved dlihc ni hcraeseR [2001 yaM 8 dessecca]:nibigc/geO cilbup gnom a tnemeveihca cimedaca no tceffe reep eht.