چکیده:
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان روزانه پایه های اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است؛ که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل اشتغال داشته اند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پایه های سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف) تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان به نماز (70 ماده ای)؛ ب) تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده ای)؛ ج) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه خواهران (52 ماده ای)؛ د) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 ماده ای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل برای کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی – تشویقی (18 ماده) و حسن روابط انسانی – آموزشی با فراگیر (13 ماده) گردید؛ تحلیل عامل تفکیکی در مورد دانش آموز پسر سه عامل تشویقی – ترغیبی (18 ماده)؛ تبلیغی – آموزشی (10 ماده) و حسن روابط انسانی – آموزشی (10 ماده) را نشان می دهد و برای دانش آموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین به عامل قابل حصول با ماهیت تبلیغی – مشارکتی، یادگیری مشاهده ای و حسن روابط آموزشی – انسانی با دانش آموزان است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی یعنی پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 0.90، 0.90 و 0.89 می باشد. به طور کلی، آزمون t برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه (scheffe) تفاوتهای معنی داری را میان آزمودنیهای پژوهش به شرح ذیل نشان می دهند: میان ارزشیابی دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلی عوامل موثر در جذب دانش آموزان به نماز تفاوت معنی دار P<0.028 وجود دارد، میانگین نمرات آزمودنیهای دختر بیشتر است؛ مقایسه دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر با وضعیت اقتصادی – اجتماعی در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پایین نشان می دهد که میانگین آزمودنیهای با وضعیت اقتصادی – اجتماعی متوسط از دانش آموزان طبقه بالا و پایین بیشتر است که این تفاوت در سطح P<0.001 معنی دار است. اما در خصوص مقایسه دیدگاه دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز (پرسشنامه کلی) تفاوت معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل عوامل برای کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دوعامل قوی با محتوای تبلیغی-تشویقی(18 ماده)و حسن روابط انسانی-آموزشی با فراگیر(13 ماده)گردید؛تحلیل عامل تفکیکی در مورد دانشآموز پسر سه عامل تشویقی-ترغیبی(18 ماده)؛تبلیغی-آموزشی(10 ماده)وIB}(*)اعضای هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز {IBحسن روابط انسانی-آموزشی(10 ماده)را نشان میدهد و برای دانش آموزان دختر،تحلیل عامل تفکیکی مبین سهعامل قابل حصول با ماهیت تبلیغی-مشارکتی،یادگیری مشاهدهای و حسن روابط آموزشی-انسانی بادانش آموزان است.
اهداف پژوهش پژوهش حاضر دارای اهداف گوناگونی است که به اختصار مشتمل است: الف)تبیین عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانش آموزان به سوی اقامه نماز؛ ب)مقایسۀ دیدگاههای دانش آموزان دختر و پسر طبقات مختلف اقتصادی-اجتماعی و سهپایۀ اول،دوم و سوم مقطع تحصیلی متوسطه از لحاظ علل گرایش آنها به سوی نماز.
بین ارزشیابی دانش آموزان پسر با وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالا،پایین و متوسط ازلحاظ عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب آنها به نماز تفاوت معنیدار وجود دارد؛ 5.
بین ارزشیابی دانش آموزان دختر با وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالا،متوسط و پایین ازلحاظ عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب آنها به نماز تفاوت معنیدار وجود دارد؛ 7.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 13 دیده میشود نتایج آزمون F بین دانش آموزان پسر با وضعیتاقتصادی-اجتماعی سهگانه از لحاظ عوامل مؤثر در جذب آنها به نماز برابر با 6/56 که درسطح 0/001<P تفاوت معنیداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول 14 مشاهده میشود نتایج آزمون f بین دانش آموزان دختر باوضعیت اقتصادی-اجتماعی سهگانه از لحاظ عوامل مؤثر در جذب آنها برابر با 7/34 استکه در سطح 0/001<p تفاوت معنیداری وجود دارد.