چکیده:
در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیان گذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحی شان طبقه بندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقه بندی شش گانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آن ها می باشد. یافته ها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی به صورت توامان دارای رویکردهای دوگانه ی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازنده گرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیه ی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیه ی جمعی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
دکتر هاشم فردانش1 طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا براساس رویکردهای یادگیری و تدریس چکیده در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور،از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازندهگرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی-یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت.
حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقهبندی ششگانه از الگوهای طراحی آموزشی براساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آنها میباشد.
در این کار،هر یک از الگوهای مطرحشده از نظر رویکردهای یادگیری و تدریس در سه گروه فردی،جمعی،و یا دوگانه دستهبندی میشود،و براساس این دستهبندی، یک طبقهبندی ششگانه از الگوها ارائه خواهد شد که میتواند راهنمای مفیدی در زمینهی بهکارگیری آنها در امر طراحی آموزشی باشد.
yrotisiuqnI&yrotisopxE تقسیم میکند و هیچ قیدی از نظر انفرادی یا جمعی بودن برای آن پیشنهاد نمیکند؛زیرا میتوان هر دسته از روشهای تدریس را به صورت یکسان برای تکتک افراد یا برای گروهی از افراد بهکار برد.
retiereB&ailamadracS (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از تعیین تعریفها،مصادیق مفاهیم و کدگذاریهای موردنظر،الگوهای طراحی آموزشی سازندهگرای انتخابشده براساس معیارهای مذکور در جدولهای بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که حاصل آن به ترتیب الگوهای بررسیشده به شرح زیر است.
la te&snilloC 4-الگوی یادگیری تولیدی1(ویتراک،1998):هدف این الگو تعامل شاگرد با موضوع درسی برای ساختن دانشی عمیق است.
B nI,ngiseD tsivitcurtsnoC ot hcaorppA ygolonhceT lanoitacudE:JN,sffilC doowelgnE,stnemnorirne gninrael .
P,irehcroF lanoitacudE,sevitcepsreP dna seitinutroppO weN:gninraeL laudividnI .
)1(3,yteicoS&ygolonhceT ssecorP gnitubirtnoC ehT:gninraeL noitazinagarO.
D. M,llirreM tnerruC rieht fo weivrevO nA:sledoM dna seiroehT ngiseD-lanoitcurtsnI pp,yesreJ weN,eladslliH,srehsilbuP,setaicossA mablrE ecnrwaL.