چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته بر کارکرد حافظه ی عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه ی یادگیری پرداخته شده است. همه ی دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش از طریق مدارس مقطع ابتدائی شهر مشهد به علت بروز مسائلی در فرآیند آموزش رسمی ایشان به سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی ارجاع شده اند و پژوهش گران با به کارگیری شیوه ی تمام نگر بالینی به ارزیابی اختلال در این افراد پرداخته اند و به شیوه ی علمی اختلالات ویژه ی یادگیری در این افراد محرز گردیده است. تعداد افراد 58 نفر بود که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند. هر دو گروه قبل از ارائه ی متغیر مستقل از لحاظ عملکرد حافظه ی عددی با به کارگیری آزمون حافظه ی عددی وکسلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش طی 4 ماه، هر هفته 3 جلسه، جمعا 48 جلسه و هر جلسه معادل 5/ 1 ساعت، با به کارگیری حداکثر60% ضربان قلب تحت تاثیر متغیر مستقل بوده اند. پس از اتمام دوره ی آموزشی، هر دو گروه از لحاظ کارکرد حافظه ی عددی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که بین آموزش حرکات ریتمیک کاراته و پیشرفت حافظه ی عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه ی یادگیری رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
پس از اتمام دورهی آموزش، هر دو گروه از لحاظ کارکرد حافظهی عددی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتهاند،نتایج نشان میدهد که بین آموزش حرکات ریتمیک کاراته و پیشرفت حافظهی عددی دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری رابطهی مثبت معناداری وجود دارد.
با تأکید بر نقایص شناختی،خصوصا نقص حافظ در کودکان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری،و نقش جدّی قشر هیپوکامپ چپ در کارائی حافظه افراد، و همچنین،با تأکید بر این مطلب که حرمت خود هستهی مرکزی جنبههای روانشناختی آدمی است که او را از اضطراب محافظت و نسبت به آسیبپذیری و فناپذیری آگاه میگرداند(کوپر اسمیت5،1967)و از طرفی،با توجه به تأیید یافتههای پژوهشی،مبنی بر اثرگذاری ورزش رزمی کاراته بر سطح اعتماد به نفس دانشآموزان ناشنوا(غنایی،1376)،این پژوهش به بررسی این سؤال میپردازد که آیا میشود با بهرهگیری از آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته و اجرای آن به عنوان یک روش ویژه،به اصلاح کارکرد عصب روانشناختی حافظه و خصوصا حافظهی عددی کودکان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری پرداخت؟چه بسا روش مذکور در جهت اصلاح حافظهی این گروه از کودکان نوعی برنامه عملی غیر دارویی محسوب شود.
فرضیههای پژوهش 1-آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته،نمرهی حافظه عددی مستقیم در دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری گروه آزمایش را افزایش میدهد.
4-آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته،نمرهی حافظه عددی مستقیم در دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پسآزمون را افزایش میدهد.
5-آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته،نمرهی حافظه عددی معکوس در دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پسآزمون را افزایش میدهد.