چکیده:
هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای آزمون اختصاصی گروه آزمایش زبان انگلیسی، در آزمون سراسری سال 82 و بررسی دشواری ها و نارسایی های این آزمون است. متناسب با یافته های بدست آمده، راهکارهای مناسب جهت رفع دشواری ها و نارسایی های آزمون ارایه می شود. نتایج تحقیق نشان دهنده این است که آزمون از روایی مناسبی برخوردار نیست و از لحاظ اصول درست آزمون سازی، دارای کاستی های زیادی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"3. مواد تشکیلدهنده آزمون با نگاهی به پرسشهای آزمون،به خوبی درمییابیم که در این آزمون با هدف گزینش دانشجو،در رشته زبانانگلیسی،تنها دستور زبان،واژگان،مکالمه و درک متن ملاکهای پذیرش میباشد،حال آنکه ملاکهای کلانتری ازجمله مهارتهای گفتار6،نوشتار7،و شنیدار8و همچنین دو بخش مهم دیگر زبان یعنی اصطلاحات9و تلفظ و آهنگکلام،10جزو معیارهای انتخاب داوطلب برای آزمون به شمار نیامده است.
3. بخش درک متن در این بخش،دو متن آمده و بعد از هر متن،6 ماده چهار گزینهای مطرح شده است.
"آنها دربارۀ مدت زمان هر ماده چهار گزینهای دستوری و واژگانی بر این باورندکه بهطور تقریبی،30 ثانیه کافی است،البته برای مادههای آزمون تکمیل متن و درک متن،مدت زمان یک دقیقهکفایت میکند.
tseT deepS پیوست شمارۀ یکتوزیع پاسخ مادههای آزمون توزیع پاسخ مادههای بخش دستور زبان که شامل مادههای ساختاری و مرتب کردن جملات میشود در جدولزیر آمده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)از جدول بالا درمییابیم که پاسخ مادههای بخش دستور زبان،به خوبی بین گزینههای یک تا 4 توزیع شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول یاد شده،نشان میدهد که توزیع پاسخ مادههای بخش واژگان دارای تعادل نیست؛زیرا گزینههای 3 و 4 روی همرفته،به اندازۀ گزینه یک به عنوان پاسخ صحیح در نظر گرفته شدهاند و این کاملا برخلاف نظر فرهادی و دیگران(97:1996)است که میگویند:"در مادههای چهار گزینهای پاسخهای درست باید بهطور مساوی؛اما به صورت تصادفی،دربین گزینهها توزیع شوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 7 توزیع پاسخهای بخش آزمون تکمیل متن را نشان میدهد که تقریبا از تعادل لازم برخوردار است."