چکیده:
در عصر حاضر که عصر ارتباطات نامیده می شود، وسایل ارتباط جمعی از اهمیت زیادی برخوردار است. روزنامه ها نیز یکی از وسایل مهم ارتباط جمعی هستند، که از یک سو در شکل گیری نگرش افراد اهمیت دارند و از سوی دیگر، بازتاب تغییرات اجتماعی در جامعه می باشند.
یکی از مسایل قابل طرح در جوامع امروز، حضور سیاسی و اجتماعی زنان است. این مقاله می کوشد تغییرات نگرش افراد جامعه را به وسیله بررسی روزنامه ها دنبال کند. اهداف مقاله عبارت است از:
1. نگرش حاکم بر روزنامه ها نسبت به مدیریت سیاسی زنان.
2. بررسی تغییر نگرش به وجود آمده در زمینه مدیریت سیاسی زنان در دوره پیش از 1376 نسبت به دوره پس از آن.
برای تبیین نظری موضوع، از تئوری های جامعه پذیری «پارسونز» و ناهماهنگی «فستینگر» استفاده شد.
روش مورد استفاده، روش تحلیل محتوا بوده است و یافته ها نشان می دهد:
1. توجه روزنامه ها به مدیریت سیاسی زنان متفاوت بوده است. روزنامه سلام بیشترین میزان توجه و روزنامه رسالت و کیهان کمترین میزان توجه را داشته اند. روزنامه های همشهری و اطلاعات در وضعیت میانه قرار داشتند.
2. از سال 1376 به بعد میزان توجه به مدیریت سیاسی زنان در روزنامه های همشهری و اطلاعات و پس از آن دو در روزنامه های سلام، بیشترین رشد را داشته است و کمترین رشد را روزنامه های رسالت و کیهان مشاهده شد. تفاوت میانگین توجه روزنامه ها به این امر، با آزمون های آماری معنی دار بوده است هم چنین تفاوت در میزان رشد نیز مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"بعد از سال 1376 چه تغییراتی در نگرش حاکم بر روزنامهها نسبت به مدیریت سیاسی زنان ایجاد شد و میزاناین تغییرات در روزنامههای مختلف به چه صورت بوده است؟ با توجه به اهمیت روزافزون رسانهها در قرن حاضر و تاثیری که این وسایل بر جوامع،افراد و نگرشها و افکارآنها دارند و با توجه به اهمیت مساله،برابری جنسیتی در دنیای کنونی و افزایش تمایل به بکارگیری زنان درعرصههای تصمیمگیری و مدیریتی و همچنین با در نظر گرفتن نقش وقایع،پدیدهها و جنبشهای اجتماعی در تغییر وتحولات جامعه و تاثیر آنها بر نگرشهای حاکم بر جامعه و افراد،در این پژوهش اهداف زیر دنبال میشود: -زنان و حضور فعال آنها در مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه و به ویژه به کارگیری آنها در تصمیمگیریهایمهم سیاسی جامعه از موضوعات مهم قرن حاضر و دهههای اخیر در جهان و جامعهی ما میباشد؛زیرا شرایط اجتماعیموجود و آگاهی و هوشیاری زنان،موجب شده است نگرشها و نگاهها به زن تغییر کند و زن را از موجودی منفعل وخانهنشین،به موجودی فعال و اجتماعی مبدل سازد.
جدول زیر میزان توجه روزنامههای مختلف را به مدیریت سیاسی زنان نشان میدهد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول صفحهی قبل دیده میشود،میزان توجه روزنامههای یاد شده به مقولهی«مدیریتسیاسی زنان»در دورهی چهارساله پیش از 1376،275 مورد بوده است که از این میان 88 مورد(32 درصد)مربوطبه روزنامهی سلام،51 مورد(18/5 درصد)مربوط به روزنامهی همشهری،57 مورد(20/7 درصد)مربوط به روزنامهیاطلاعات،43 مورد(15/6 درصد)مربوط به روزنامهی کیهان و 36 مورد(31/1 درصد)مربوط به روزنامهی رسالتاست."