چکیده:
با جمع آوری اطلاعات از دو گروه دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه شیراز با استفاده از پرسش نامه فراگرد مطالعه 450) (SPQ)ون-ژ-(N و پرسش نامه تجربه دوره (N-345) (CEQ) و تجزیه و تحلیل آن ها با نرم افزار آماری SPSS نتایج زیر حاصل شد:
1. بیشترین رویکرد یادگیری مورد استفاده دانشجویان رویکرد یادگیری عمقی است.
2. دختران در رویکردهای عمقی و حصولی و در انگیزه عمقی تفاوت معناداری با پسران دارند.
3. رویکرد صوری تاثیر منفی و معناداری بر نتایج یادگیری دارد.
4. انگیزه صوری تاثیر منفی و معنادار و انگیزه عمقی تاثیر مثبت و معناداری بر نتایج یادگیری دارند.
5. درک دانشجویان از اهداف روشن، ارزیابی مناسب، فشار کار دوره و مهارت های آموخته شده تاثیر معناداری بر رضایت آنان دارد.
6. بین دانشجویان رشته های مختلف از نظر ادراک از تدریس خوب، فشار کار دوره و مهارت های آموخته شده تفاوت معناداری وجود دارد.
7. دانشجویانی که ادراکات مثبتی از برنامه درسی اجرا شده دارند، در اغلب موارد رویکرد عمقی یادگیری داشته و از نتایج یادگیری بهتری برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 10:تحلیل واریانس مقایسه ادراکات دانشجویان از ابعاد دوره تحصیلی براساس رشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)طبق نتایج ارائهشده در جدول شماره 10 به لحاظ ادراک از هدف روشن و ارزیابی مناسب تفاوتمعناداری بین دانشجویان رشتههای مختلف مشاهده نشد اما تفاوت ادراکات آنها از تدریس خوب،فشار کار دوره و مهارتهای آموختهشده معنادار است.
بطورکلی با توجه به تحلیل رگرسیون پیشبینی 50 درصدی واریانس رضایتکلی از دوره توسط پنج بعد دوره بیانگر اهمیت توجه به این نکته است که مدیران،برنامهریزان و اساتیدباید تلاش کنند با روشن کردن انتظارات خود از دانشجویان و بیان صریح اهداف درس و دوره،استفادهاز رویکردهای تدریس دانشجومدار و تعاملی،بکارگیری رویکردهای ارزیابی مناسب که صرفا برحفظیات تأکید نمیکنند،رعایت انصاف در ارزیابیهای خود و با رعات تناسب بین نوع تکالیف و زمان لازم برای ارائهی آنها و همچنین تلاش برای تقویت و پرورش مهارتهای مختلف در دانشجویان بهتقویت و توسعه ادراکات مثبت دانشجویان از دوره تحصیلی و برنامه درسی اجراشده و همچنین تقویتگرایش به اتخاذ رویکردهای عمقی یادگیری کمک کنند.
J,swerdnA yrotamrifnoC A:sehcaorPPA gninraeL fo ledoM rotcaF eerhT'sggiB fo ydutS fo lanruoJ hsitirB.
tnemPoleveD dna hcraeseR noitacudE rehgiH E} {E sessecorP gninraeL'stnedutS fo seirotnevnI od tahW.
tnemPoleveD dna gninraeL tnedutS fo ytilauQ eht gnicnahnE.
stnedutS yraitireT eht fo noitPecreP dna gninraeL ot sehcaorPPA.
noitacudE rehgiH ni gninraeL dna gnihcaeT .
ytisrevinU M & A saxeT,hcraeseR gninraeL ydutS fo ecneurgnoC eht dna tnemeveihcA cimedacA."