خلاصه ماشینی:
"درحالیکه در این تحقیق،رضایت به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده و به دنبال اندازهگیریمیزان تعهد سازمانی کارکنان،در سازمان گمرک استان فارس است.
2. پیشینهها و مبانی نظری پژوهش نخستین تحقیقها درباره تعهد سازمانی را وایت6(1965)تحت عنوان"انسان سازمانی"انجام دادو به این نتیجه رسید که،انسان سازمانی فردی است که نهتنها برای سازمان کار میکند،بلکه به آنتعلق دارد.
اشرفی(1374)در تحقیقی تحت عنوان"عوامل موثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارکنان شرکت زغال سنگ البرز"به ایننتیجه رسید که،بین میزان رضایت شغلی و میزان تعهد سازمانی مدیران رابطه معنادار وجود دارد.
مکتب روابط انسانی بر این باور است که،سطح تعهد سازمانی را هنجارهای اجتماعی تعیین نمودهو پاداشها و ضمانتهای اجرایی غیراقتصادی و غیررسمی،تأثیر قابل توجهی بر رفتار کارکنان دارد.
براساس تحلیل سیستمی،چنانچه خرده سیستمهای سازمان،یکپارچگی و هماهنگی خود رابا کل سیستم از دست بدهد،در این حالت،کارکردهای پنهان سازمان،خود را به شکل عدم حضور بهموقع کارکنان در محل کار،غیبت مکرر در حین کار،عدم کارآیی،به تعویق انداختن وظایف سازمانی،عدم مواظبت از ابزارها و وسایل سازمان،بیگانگی از کار و سازمان،عدم رضایت از مدیران،همکاران وخدمات سازمانی و رواج رشوه و پارتی بازی نشان میدهد.
طیف سنجش رضایت در پرسشنامه طراحیگردید که در آن سئوالهایی در زمینه رضایت از روابط اجتماعی دورن سازمان(مانند:محیط صمیمیدرون سازمان)،رضایت از بعد مادی(مانند:امنیت شغلی)،رضایت از بعد معنوی(مانند:احترام)،رضایت از عدالت درون سازمانی(مانند:نحوه ارزشیابی)،رضایت از عدالت برون سازمانی(مانند:مقایسهوضعیت رفاهی کارکنان گمرک با سازمآنهای دیگر)و رضایت از مدیریت(مانند:اهل رابطه و پارتیبازی)پرسیده شد.
4. تحلیل دادهها از میان متغیرهایی که در سطح سنجش فاصلهای هستند،(شامل رضایت شغلی(در ابعاد مختلف)،رضایت از عدالت درونی و بیرونی،از خود بیگانگی سازمانی،مشارکت سازمانی،رضایت از مدیریت وهمچنین متغیرهای فردی شامل سن،سابقه خدمت و درآمد)از طریق محاسبه ضریب همبستگیپیرسون با تعهد سازمانی در ارتباط قرار گرفتند.
213-188,(2)16,tnemeganaM dna tcilfnoC fo ydutS eht rof dohteM hcraeseR."