چکیده:
نکاح مسیار و نکاح دوستان از عقود نکاح نوینی هستند که در سال های اخیر مطرح شده اند و فقها و اندیشمندان معاصر پیرامون صحت و مشروعیت آ ن ها اختلاف نظر دارند. در نکاح مسیار زن از حق نفقه، هم خوابگی و سکونت مشترک با مرد صرف نظر می کند و مرد نیز ریاست چندانی بر وی ندارد. این نکاح در حال حاضر در کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس و افغانستان به شدت در حال گسترش است حتی سایت هایی نیز با عنوان مسیار وجود دارد که این نکاح را تبلیغ می کنند. اما نکاح دوستان نکاحی است که در آن دو دوست (پسر و دختر) به منظور مشروعیت بخشیدن به روابط فی مابین آن را منعقد می کنند و زوجه در منزل پدری خود باقی می ماند. در این نوشتار، ابتدا نکاح های نوین معاصر را معرفی می کنیم؛ سپس اسباب پیدایش آن ها را بر میشمریم و در نهایت مشروعیت، مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنیم.
خلاصه ماشینی:
"3-دلایل پیدایش نکاح مسیار دلایل متعددی برای پیدایش نکاح مسیار وجود دارد که مهمترین آنهاعبارتند از: الف:در زمانهای گذشته ازدواج امری ساده و ممکن بود و موانع مادی واجتماعی خاصی وجود نداشت لیکن امروزه این مشکلات زیاد شدهاند به گونهای کهتعداد دختران ازدواج نکردهای که در خانهی پدری زندگی میکنند افزایش یافتهاست مضافا امروزه به دلایل مختلف مانند مشکلات اقتصادی،رواج فحشا وانحرافات اخلاقی یا حوادث ناشی از کار؛زن مطلقه و زنانی که شوهر آنها مرده وتنها با فرزندان خود زندگی میکنند و غالبا توانایی اقتصادی تأمین معاش خود وفرزندان را ندارد نیز به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
نکتهای که قابل ذکر است،این است که علت پیدایش و ترویج نکاح مسیاردر کشورهای اسلامی(مخصوصا کشورهای عربی)به این دلیل بوده که آنان نکاحمتعه را باطل میدانند و برای حل پارهای از مسایل و معضلات ناچار به ابداع وایجاد این نوع نکاح شدند در حقیقت فلسفهی پیدایش نکاح مسیار این مسأله استکه دین مبین اسلام نکاح متعه را با اهداف خاصی ایجاد کرده بود ولی چون فقهایاهل سنت قایل به بطلان آن شده بودند ناچار شدند برای حل این مشکل به نکاحمسیار روی آورند و الا نکاح مسیار و نکاح متعه از حیث هدف تفاوت چندانی با همندارد چرا که هدف از انعقاد هر دو نکاح تنها لذت و کامجویی است.
ب:ممکن است زن اول به دلیل بیماری یا نارساییهای جسمی و روحی یارفتاری نتواند نیازهای شخصی مرد را برطرف کند و یا حاضر به پذیرش هوو درمنزل خود نباشد و یا زوج قدرت تأمین مالی دو خانواده را نداشته باشد در اینشرایط اگر زن دوم(با انعقاد نکاح مسیار)از پارهای حقوق خود صرف نظر کند اینامر موجب حل شرعی مشکلات مذکور میشود و نیازها را به سادهترین راه ممکنبرطرف میسازد."