چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اطلاعات در پیشرفت مدیریت مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بود.پژوهش به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش کلیه مدیران 18 مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بود. برای گرد آوری داده ها از از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که مدیران مراکز تحقیقاتی در زمینه فعالیتهای خود ضمن تاکید جایگاه اطلاعات(50 درصد) و تاثیر آن در پیشرفت مدیریت مراکز(5/66 درصد) نیازمندی خود را به اطلاعات (5/71 درصد) اعلام نموده اند
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده در خصوص راهکارهای افزایش اطراعات مدیران نشان میدهد که بیشتر مدیران مراکز تحقیقاتی موردنظر برای رفع نیازهای اطلعاتی خود شبکههای اطلاعرسانی را با 25/5 درصد در رتبه اول انتخاب خود و سپس بانکهای اطلعاتی با 20 درصد در رتبه دوم و کتاب با 14/5 درصد در رتبه سوم و سایر گزینهها در ردهبندی بعدی قرار میگیرند و در خصوص بهره مندی از خدمات اطلاعات در مراکز تحقیقاتی مورد پژوهش با 37/5 درصد امانت اصل درک و با 25 درصد خدمات ترجمه و 18/8 درصد مشاوره اطلاعاتی مورد انتخاب خود قرار دادهاند و اولویت نوع اطلاعات مورد استفاده خود را نوع الکترونیکی وء رایانهای 61 درصد و نیز مناسب ترین وسیله انتقال اطلاعات مدیران از طریق منابع الکترونیکی 56 درصد و از طریق شبکه رایانهای 32 درصد تشخیص نمودهاند.
مدیران مراکز تحقیقاتی مورد پژوهش با 44/5 درصد و در حد خیلی زیاد با برگزاری کلاس آموزشی و با 66/3 درصد در حد خیلی زیاد با تأثیر فنآوریهای جدید بر پیشرفت مدیریت مراکز تحقیقاتی تأکید داشتهاند همچنین مدیران برای رفع مشکلات احتمالی خود(کمبود وقت 32 درصد،حجم زیاد اطلاعات 16 درصد،عدم آگاهی به شیوههای بهرهگیری جدید منابع با 13/5 درصد)راهکارهای مؤثری جهت کاهش مشکلات بیان داشتهاند که از قبیل الکترونیکی کردن سیستم اطلاعات با 35/7 درصد و ایجاد شبکه اطلاعرسانی بین مراکز تحقیقاتی دانشگاهها با 28/6 درصد و ایجاد بانکهای اطلاعاتی با 21/4 درصد میباشد."