چکیده:
هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان براساس هوش هیجانی آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی90- 89 به تعداد 4064 نفر بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول تعیین حجم نمونه 305 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعیین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (1994) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) بود. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید گردید و برای تایید پایایی، پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از دبیران، آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی80/0 و برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 79/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی، خودآگاهی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشت. از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون، مهارت های اجتماعی سپس خود انگیزی بهترین پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی دبیران بودند.
خلاصه ماشینی:
"la te ffokasdoP o} {o(7)- icaprA & zamkroK o} {o(8)- aktalpO o} {o(9)- retnepraC eimaJ dna snruB o} انجام فعالیتها فراتر از الزامات تعیینشده جهت دستیابی به اهداف مدرسه بستگی دارد که رفتار شهروندی سازمانی نامیده میشود.
در صورتی که معلمان توانایی شناخت و درک احساسات خود و دیگران را داشته باشند بعبارتی دارای هوش هیجانی بالایی باشد با داشتن احساس مثبت نسبت به کار و کار در فضایی همدلانه با دیگران،عملکرد شغلی بهتری دارد و تمایل بیشتری به انجام رفتارهای کمکی و نوع دوستانه در محیط کار داشته و به عبارتی رفتار شهروندی سازمانی بیشتری دارند.
یافتهها فرضیه اول تا پنجم:بین مؤلفههای هوش هیجانی(خودآگاهی،خودکنترلی،خودانگیزی، همدلی و مهارتهای اجتماعی)دبیران دوره متوسطه با رفتار شهروندی سازمانی آنان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی دبیران با رفتار شهروندی سازمانی آنان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
شناخت معلم از عواطف و هیجانات خود و دیگران و استفاده از هیجانات برای سهولت تفکر و تشخیص علت بروز هیجانات و کنترل و مدیریت مطلوب آنها از پدیدآمدن بسیاری از مشکلات در روابط با همکاران و دانشآموزان جلوگیری میکند در این صورت معلم انرژی&%01518GARG015G% بیشتری برای عملکرد مطلوب و تمرکز بر انجام وظایف شغلی دارد.
M laeN ni,ecnegilletnI lanoitomE fo eloR gnitaredoM ehT:sroivaheB pihsnezitiC lanoitazinagrO dna tnemtimmoC evitceffA neewteB pihsnoitaleR ehT,)5002(ulgokaloC lahiN akidiS & maharbA,ilemraC 318-887.
tseuqorp//:ptth:ta enilno elbaliavA ytisrevinU tnegeR fo noitatressiD,noitacudE rehgiH gniunitnoC ni roivaheB pihsnezitiC lanoitazinagrO dna,pihsredaeL yranoisiV,ecnegilletnI lanoitomE neewteB spihsnoitaleR ehT,."