چکیده:
در حال حاضر، جهان در حال تبدیل به یک جامه اطلاعاتی ست.برای
شکلگیری صحیح جامعه اطلاعاتی، زیرساختهای اطلاعاتی، ایجاد امکانات لازم، به
کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی، و تربیت متخصصان اهمیت ویژهای
دارند.کتابخانههای آموزشگاهی در این میان نقش مهمی را ایفا میکنند.این مقاله ضمن یادآوری نقش نظام آموزش و پرورش، به جایگاه کتابخانه آموزشگاهی
اشاره میکند.در ادامه وظایفی که یک کتابدار آموزشگاهی در عصر اطلاعات باید بر عهده
گیرد یادآور میشود؛وظایفی که نقش او را به یک مدیر برنامه، متخصص اطلاعات، معلم،
همکار آموزشی، و بازاریاب گسترش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"امروزه نقش کتابخانههای آموزشگاهی، گسترش مفهوم آموزش و ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای مطالعه و تحقیق است و از آنجا که ذهن فعال دانشآموز سؤالاتی مطرح میکند که کتابهای درسی قادر به پاسخگویی به آنها نیستند بنابراین نیاز به کتابخانههای آموزشگاهی غنی یک ضرورت اساسی ست(3:48)و در این زمینه میتوان راهبردهای زیر را به کار گرفت:الف.
رشد و پرورش سواد اطلاعاتی به ویژه از طریق کتابخانههای آموزشگاهی یک ضرورت اساسی ست و در اینجاست که نقش کتابدار مهم و قابل توحه است؛چرا که کتابدرا با معلمان و کارشناسان برنامهریزی آموزشی کار میکند تا بتواند پیشرفت علمی و تفکر انتقادی را برای موفقیت در زندگی در دانشآموزان ایجاد کندبازاریاب در نقش بازاریاب، کتابداران آموزشگاهی، مشابهت قابل ملاحظهای با کتابدارانی که با شیوهای متفاوت در سازمانهای دیگر نظیر مؤسسات بازرگانی و تحقیقاتی و بیمارستانها شاغلند، دارند.
رشد و پرورش سواد اطلاعاتی به ویژه از طریق کتابخانههای آموزشگاهی یک ضرورت اساسی ست و در اینجاست که نقش کتابدار مهم و قابل توجه است؛چرا که کتابدار با معلمان و کارشناسان برنامهریزی آموزشی کار میکند تا بتواند پیشرفت علمی و تفکر انتقادی را برای موفقیت در زندگی در دانشآموزان ایجاد کند و این ممکن نمیشود مگر اینکه جامعه مدرسه به کتابدار به مثابه یک متخصص اطلاعاتی نگاه کند، در این صورت دانشآموزان یاد میگیرند که برای راهنمایی در مطالب اطلاعاتی به کتابدار اعتماد و اعتقاد داشته باشند."