Skip to main content
فهرست مقالات

میزان تأثیر به کار گیری بانک های اطلاعاتی کتابشناسی بر کارایی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 103 تا 116)

کلیدواژه ها :

رضایتمندی ،بانک‌های اطلاعاتی ،کتابخانه ملی ،بازده کار

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، فناوری اطلاعات، افزایش میزان به‌کارگیری فناوری اطلاعات، کتابداران، تأثیر افزایش میزان به‌کارگیری فناوری، میزان افزایش به‌کارگیری فناوری اطلاعات، فناوری، تفاوت معناداری میان دیدگاه کتابداران، کتابخانه، کارکنان

این تحقیق با هدف بررسی و نمایان ساختن دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی درباره تأثیر به کارگیری بانک‌های اطلاعاتی کتابشناسی(شامل بانک‌های اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران، بریتانیا، امریکا، مارک و همچنین اینترنت)بر میزان کارآیی و رضایت آنان در سال 1381 انجام شده است و تأثیر افزایش میزان به کارگیری فناوری اطلاعات در افزایش کارآیی، آموزش، برقراری ارتباط، رضایت شغلی، حقوق، اعتبار شغلی، ارتقاء شغلی، آگاهی تخصصی، سرعت در کار، نظم، سادگی، پیچیدگی، جذابیت کار، افزایش اوقات فراغت، میزان نظارت مدیران بر کار آنها و ترجیح نظام‌های فناوری جدید نسبت به نظام‌های دستی سنجیده شده است.یافته‌ها نشان می‌دهد که عامل کسب آگاهی تخصصی با حدود 8/97 درصد، بالاترین افزایش و عوامل اعتبار شغلی، ارتقاء شغلی و افزایش حقوق هر کدام به میزان 3 و 2 درصد پایین‌ترین افزایش را داشته است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده‌ این تحقیق با هدف بررسی و نمایان ساختن دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی درباره تأثیر به کارگیری بانک‌های اطلاعاتی کتابشناسی(شامل بانک‌های اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران، بریتانیا، امریکا، مارک و همچنین اینترنت)بر میزان کارآیی و رضایت آنان در سال 1381 انجام شده است و تأثیر افزایش میزان به کارگیری فناوری اطلاعات در افزایش کارآیی، آموزش، برقراری ارتباط، رضایت شغلی، حقوق، اعتبار شغلی، ارتقاء شغلی، آگاهی تخصصی، سرعت در کار، نظم، سادگی، پیچیدگی، جذابیت کار، افزایش اوقات فراغت، میزان نظارت مدیران بر کار آنها و ترجیح نظام‌های فناوری جدید نسبت به نظام‌های دستی سنجیده شده است. در مورد افزایش کارآیی فردی جمعا 5/78 درصد از کتابداران اعتقاد به تأثیر فناوری در کارآیی فردی خویش داشته‌اند که در این میان تعداد کتابداران متخصص با 3/54 درصد از کتابداران غیر متخصص با 2/24 درصد، بیشتر بوده است در اینجا مقدار z مشاهده شده 2 است، که نشان می‌دهد تفاوت معناداری میان دیدگاه کتابداران متخصص و غیر متخصص نسبت به میزان کارآیی فردی وجود دارد. جالب اینکه خدمات اطلاعاتی جدید هم نیاز استفاده‌کننده به کمک متخصصان اطلاعاتی را افزایش می‌دهد و هم رابطه آنها را با یکدیگر کاهش می‌دهد، و این فرصت مغتنمی خواهد بود که کتابداران به ارتقاء خدمات مخصوص خود سوق داده شوند تا برای کمک به کار کتابخانه خود اقدام‌ با توجه به آمار به دست آمده 52/82 درصد از کارکنان کار با نظام ماشینی را به کار نظام دستی ترجیح می‌دهند و این واقعیت را پذیرفته‌اند که فناوری‌های الکترونیکی اطلاع‌رسانی، نقش مرکزیت کتابخانه‌های سنتی را کاهش داده‌اند و فهرست‌های پیوسته مشترک و شبکه‌های ارتباطی مربوط به آنها، امکان دستیابی آسان به موجودی و منابع متعدد را فراهم ساخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.