چکیده:
هدف اصلی این مقاله، بررسی عوامل تاثیرگذار بر هواداری دانشجویان از تیم های فوتبال لیگ ایران می باشد. روش تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بوده، که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند، به همین منظور، تعداد 232 نفر، به صورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شده اند، ضریب آلفای کرونباخ 825/0 به دست آمد. نتایج نشان می دهد: بین الگوی نقش و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین استفاده از رسانه جمعی و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری وجود دارد، اما بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و هواداری از تیم های فوتبال و بین نوع رشته تحصیلی و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری مشاهده نشد، و دیگر این که هواداری برحسب جنسیت متفاوت است.
This article attempts to examine factors influencing students' fanatic support for the Iranian football league. Aided by a questionnaire، this survey research was conducted on a sample with a volume of 232 students enrolled at Yazd University. The students were selected via random systematic sampling and cross-sectional methods. The Cronbach's alpha was obtained to be at 0.825. Results indicate the existence of a significant relationship between role model and fanatic support for soccer teams. Moreover، between the amount of mass media consumption and fanatic support for the soccer teams، a significant relationship was found. Nonetheless، no indication of a relationship was seen between socio-economic status and the act of fanatic support. Nor was there any relationship between the majoring area of the students and fanatic support for the soccer teams. In addition، in our study we found out that fanatic support for the teams was gender sensitive in that it differed according to the students' gender.
خلاصه ماشینی:
علیرغم اینکه مطالعه در ایران درجهت شناخت دلایل پیگیری جوانان از مسابقات ورزشی فوتبال(از طریق حضور در ورزشگاه یا استفاده از رسانههای جمعی)صورت نگرفته است با نگاهی عمیق میتوان به کمبود آثار و ادبیات پیرامون هواداری از فوتبال در بین جوانان ایران را مشاهده نمود که خود شاهدی بر این مدعاست که توجهی به عوامل مؤثر بر هواداری از ورزش فوتبال در ایران از سوی محققین مبذول نشده است.
محققان در بررسیهای خود دربارۀ عوامل تأثیرگذار بر پیگیری و تماشای مسابقات مختلف ورزشی علل متعددی را مورد پژوهش قرار دادهاند )&enliM 5991,nnaW;1002,semaJ&liarT;9991,dlanoDcM(.
0002,la te,yeliW;9991,la te,nnaW( از بررسی پژوهشهای انجام گرفته در این مورد میتوان به این نتیجه دست یافت که متغیّرهای زیادی در هواداری از تیمهای ورزشی(خصوصا فوتبال)در بین افراد تأثیرگذار میباشد.
نتایج آزمون تفاوت میانگین هواداری افراد از تیمهای ورزشی برحسب جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول شمارۀ 4 آزمون ضریب همبستگی پیرسون بهکار برده شده است این آزمون برای متغیرهای فاصلهای یا نسبی بهکار میرود وقتی هردو متغیر فاصلهای یا نسبی باشند از این ضریب استفاده میشود.
نتایج تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسۀ میانگین میزان هواداری برحسب گرایش تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری در ارتباط با بررسی عوامل تأثیرگذار بر هواداری افراد از تیمهای ورزشی فوتبال میتوان گفت که این پژوهش با برخی از متغیرهای تأییدشده در پژوهش گرینستاین و دیگران(1981)، همچنین با برخی از متغیرهای پژوهش جیمز و رایدینگر دربارۀ انگیزۀ تماشای بسکتبال و فوتبال دانشگاهی در بین دانشجویان ژاپنی همسویی دارد.
باتوجه به اینکه این پژوهش با متغیرهای معینی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر هواداری افراد از تیمهای فوتبال پرداخته است.