چکیده:
پیدایش و گسترش سریع فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات،باعث تغییر در چگونگی،چرایی، چیستی،مکان و زمان یادگیری شده و حتی آموزش دهنده نیز از تحول بینصیب نبوده است.گستردگی تحولات در فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجبات پیدایش نوع جدیدی از یادگیری به نام یادگیری اکترونیکی را فراهم آورد.یادگیری الکترونیکی عبات است از فراهمآوری و استفاده از دانش توزیع شده از طریق رسانههای الکترونیکی و مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی همانند ماهواره،تلویزیون، تلفنهای تصویری،لوحهای فشرده و انواع شبکههای رایانهای. در این مقاله،بعد از بیان مفاهیم یادگیری و ذکر تاریخچه یادگیری الکترونیکی،تعاریف مختلفی اندیشمندان جهان درباره یادگیری الکترونیکی مطرح میشود.همچنین مدلهای مختلف یادگیری الکترونیکی از مباحثیست که در این مقاله به آن پرداخته شده است.دیدگاه مخالفان و موافقان یادگیری الکترونیکی در فرایند آموزش ارائه میشود.عدهای بر این باور هستند که یادگیری الکترونیکی،تعهد آموزش را نسبت به اهداف انسانی،باطل میسازد و برعکس عدهای دیگر معتقدند که به وسیله یادگیری اکترونیکی،در زمان آموزش صرفهجویی میشود و مشکل اضطراب ناشی از تعامل رودروی فراگیر با یادگیری به ویژه نقش کتابخانههای مجازی در فرایند یادگیری الکترونیکی تبیین شده است. در پایان این نتیجه به دست آمد که با همکاری و همفکری میان مربیان،طراحان آموزشی و کتابداران کتابخانههای مجازیست که یادگیری الکترونیکی،در میان اعضای جامعه اطلاعاتی رسوخ میکند و از طرف آنها پذیرفته میشود و کتابخانههای مجازی به مثابه جایگاهی برای تأمین منابع آموزشی و اطلاعاتی، همچون کتابخانههای سنتی،مورد توجه کاربران و فراگیران قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
"یادگیری الکترونیکی چیست و جایگاه کتابخانههای مجازی در این فرایند کجاست؟ امیر رضا اصنافی1چکیده پیدایش و گسترش سریع فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات،باعث تغییر در چگونگی،چرایی، چیستی،مکان و زمان یادگیری شده و حتی آموزش دهنده نیز از تحول بینصیب نبوده است.
عدهای بر این باور هستند که یادگیری الکترونیکی،تعهد آموزش را نسبت به اهداف انسانی،باطل میسازد و برعکس عدهای دیگر معتقدند که به وسیله یادگیری اکترونیکی،در زمان آموزش صرفهجویی میشود و مشکل اضطراب ناشی از تعامل رودروی فراگیر با یادگیری به ویژه نقش کتابخانههای مجازی در فرایند یادگیری الکترونیکی تبیین شده است.
یک معلم زمانی موفق است که استعداد یادگیری دانشآموزان خود رابه کار اندازد تا آنان بتوانند مطالب بیشتر و مفیدتری را یاد بگیرند و نیز باید این امکان را برای آنها فراهم سازد که آنان بتوانند در یادگیری مشارکت داشته باشند.
برخی دانشمندان،انفرادی بودن یادگیری الکترونیکی را یک نقص دانسته و اظهار داشتهاند که یادگیری الکترونیکی ازتعاملات انسانی به دور است،اما باید در نظر داشت که باوجوداین تعاملات چهره به چهره افراد و ارتباط عاطفی آنها در این یادگیری کاهش مییابد،اما ظهور ابزار فناورانه،مثلا دوربینهای وبی49،حضور در تالارهای گفتگو، به کارگیری پست الکترونیکی و نظایر اینها،باعث گستردگی بیشتر ارتباطات میان انسانها و با نیازها و اطلاعات مختلف و در جوامع گوناگون شده است،بهطوری که یک فرد در آن واحد میتواند با چند نفر دیگر در ارتباط باشد و با آنها به تبادل اطلاعات بپردازد.
مسئله اساسی این است که زمانی فراگیران میتوانند در یک محیط یادگیری الکترونیکی،موفق باشند و به کسب اطلاعات و دانش بپردازند که منابع اطلاعاتی و آموزشی مورد نیاز آنها در دسترسشان باشد."