خلاصه ماشینی:
"یافتهها پنج طبقه حاصل از این مطالعه عبارتند از:ویژگیهای فردی واعتقادی،داشتن صلاحیت علمی(دانش نظری و مهارت فنی)،توجهبه کلیت وجود انسان(توجه به نیازهای مختلف بیماران،انجام مراقبتکلنگر از بیمار)،توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری(استدلال وتصمیمگیری در مشکلات عمومی،استدلال و تصمیمگیری اخلاقی)،برقراری ارتباط مناسب انسانی(حمایت از بیمار،حفظ شأن و کرامتانسان،درک شرایط بیمار،حفظ حقوق بیمار).
توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری دادههای حاصل از تجارب مشارکتکنندگان حاکی از این بود کهدانشجویان پرستاری برای رسیدن به صلاحیت اخلاقی علاوه بر داشتندانش و مهارت فنی و قدرت برقراری ارتباط،به عامل مهم دیگرینیز نیاز دارند تا بر اساس آن بتوانند تصمیمات اخلاقی مناسبی اتخاذنمایند.
اما باید توجه داشتبا وجود دانش فنی به عنوان یکی از ضروریات حرفه پرستاری،بهخصوص اخیرا به دلیل افزایش دسترسی به دانش علمی این بخشاهمیت زیادی پیدا کرده و حتی دانشجویان پرستاری هم در ابتداتصور میکنند که برای خوب بودن نیازمند دانش فنی میباشند؛امابرای ارایه مراقبت مؤثر،دانش فنی به تنهایی کافی نبوده و به مددابعاد دیگر صلاحیت اخلاقی به خلق یک محیط اخلاقی میانجامد.
پژوهش انجام شده توسط نگارنده و همکاران(2008)نیز یکی از مصادیق حمایت از بیماران را آگاهی دادن به بیماربه عنوان یکی از حقوق اساسی وی بیان کرده و نقش پرستاران را دراین زمینه مورد تأکید و توجه قرار میدهد(27).
رابطه نزدیک و تنگاتنگ اخلاق و قانون،مورد توجهمشارکتکنندگان این پژوهش نیز قرار گرفت،بهگونهای که آنهاتأکید کردند هرگونه اقدام در جهت توسعه همه جانبه صلاحیت اخلاقحرفهای سبب میشود که مراقبت درست انجام شده و از میزان خطاهاو اشتباهات پرستاری کاسته شود.
19-184:)6(7;0002 scihtE sruN` ?gnisrun ni evol si tahw 'noitseuq eht no eugolaid citarocs A.
sruN vdA J ?ecitcarp gnisrun ecnahne scihte fo yduts eht naC.
ycnega larom dna,ecitcarp lanoitaler,stneduts gnisrun:gniht thgir eht gnioD."