چکیده:
در پژوهش حاضر رابطه بین پیامدهای کمال گرایی، مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی اندازه گیری شدند. شرکت کنندگان، شامل 297 (81 پسر و 216 دختر) دانشـجوی دانشگاه آزاد اسلامـی واحد مرودشت بودند و مقیاسهای چند بعـدی کمال گرایی (فراست، مارتن، لاهارت و روزنبلیت، 1990)، مقیاس افسردگـی، اضـطراب و تنیدگی (لاویبوند و لاویبوند، 1995)و مقـیاس رضایت از زندگی (هبنر، 1994) را تکمیل کردند. تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه همزمـان نشان دادند که ابعاد کمال گرایی شامل نگرانی درباره اشتباهها، انتقادگری والدینی، شک درباره اعمال و هنجارهای شخصی، رضایت از زندگی را تبیین می کنند (21/0= 2R ). دو بعد هنجارهای شخصی و سازماندهی، اضطراب (33/0= 2R)، افسردگی (41/0= 2R) و تنیدگی (28/0= 2R) را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"کمالگرایی،مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی در دانشجویان ایرانی noitcafsitS efiL dna smelborP lanoitomE,msinoitcefreP stnedutS egelloC nainarI ni زهره محمدیدانشجوی دکتری دانشگاه شیرازمربی دانشگاه آزاد اسلامیواحد مرودشت دکتر بهرام جوکاراستادیار دانشگاه شیراز (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBدر پژوهش حاضر رابطه بین پیامدهای کمالگرایی،مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی اندازهگیری شدند.
در روی آورد دوم فراست و دیگران(1990)شش بعد کمالگرایی را متمایز کردند:1-هنجارهای شخصی،2-سازماندهی،3-نگرانی دربارهاشتباهها،4-شک در مورد اعمال،5-انتظارهای والدینیو 6-انتقادگری والدینی و مقیاس کمالگرایی چندبعدی را برای سنجش این ابعاد تدارک دیدند.
در روی آوردسوم در مورد تعریف و سنجش کمالگرایی(اسلینی وجانسون{o5o}،1992 نقل از اشبی،اریس و مارتین،2006)ازآن به عنوان سازهای سه بعدی یاد شده که دو بعد آنیعنی هنجارهای بالا و نظم،ابعاد سازشیافته هستند وبعد سوم،ناهماهنگی(عدم هماهنگی بین معیارهای فردو عملکرد او)،بعدی منفی است و هنگامی رخ میدهد کهعملکرد ادراکی فرد برای رسیدن به انتظارهای کمال-گرایانه خود با شکست مواجه میشود.
از آنجا که در بیشتر بررسیها به جنبه منفی کمال-گرایی توجه شده و در مورد ارتباط آن با ویژگیهای طبیعیو سالم شخصیتی بررسیهای کمتری صورت گرفته است(از جمله هاماچک،1978؛هولندر،1965؛استارمن ودیگران،2009)،در این پژوهش پیامدهای مثبت و منفیکمالگرایی با استفاده از نظریه فراست و دیگران(1990)مورد بررسی قرار میگیرد.
به این ترتیب هدف پژوهشحاضر تبیین ابعاد مختلف کمالگرایی براساس مشکلاتهیجانی(اضطراب،افسردگی و تنیدگی{o4o})و نیز ارتباط آنبا رضایت از زندگی است.
evissap o} &%02318IVRG023G% اشتباهها و انتقادگری والدینی و شک درباره اعمال بانمره کل رضایت از زندگی،میتوان نتایج را تأکیدی برابعاد منفی کمالگرایی دانست.
eht fo tset lanidutignol A:elpmas ytinummoc a ni smotpmys noisserped dna msinoitcefrep evitpadalam,msicitirc-fleS.
ygolohcysP laudividnI:meetse-fles dna stnerap htiw spihsnoitaler,msinoitcefreP."