چکیده:
از بدایت و تکوین عالم خلقت و از زمانی که بشر پا به عرصه خاک نهاد، همواره انسان با ابعاد گوناگون منازعه و جنگ در سطوح فردی و اجتماعی مواجه بوده است که خود حکایت از حاکمیت فضای قدرت سخت بر مناسبات سیاسی دارد. در قرون اخیر این استیلا در قالب قلب سرزمینی و قلب سرزمین دریایی در سطح جهانی به وسیله قدرتهای غربی به منصه ظهور رسید. پس از جنگ جهانی دوم و مخدوش شدن چهره انسانیت، بانیان این تخریب وسیع با طرح مقولاتی چون: حقوق بشر، گسترش دموکراسی و...، به ظاهر در پی جبران مافات برآمدند. با گسترش ارتباطات، فناوری و دهکده جهانی که موجب ترک برداشتن پوسته حاکمیت دولت -ملتها، مضاعف شدن اهمیت امنیت انسانی و تحول مفهومی «قدرت» شد؛ قدرت نرم و قلب انسانی موضوعیت یافت. تعریف امام خمینی(ره) از قدرت نرم: «شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند؛ شما کاری کنید که مردم به شما متوجه شوند... کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید»، در برابر تعریف دیگر از قدرت، تحول مفهومی قدرت را به وضوح نشان می دهد. این مقاله، ضمن ارائه نظریه قدرت نرم و در سطح متعالی، قدرت ایمان و قدرت هوشمند متعالی در اسلام، به واکاوی قدرت نرم جمهوری اسلامی و تبیین دو بعد سلبی و ایجابی آن پرداخته و با استفاده از رویکرد اسلامی، به راهکارهایی در مواجهه با جنگ نرم اهتمام ورزیده است. تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی مبتنی بر رویکرد اسلامی، ضمن غیر موثر کردن رویکردهای اعمالی اندیشه های لیبرالی غرب در مواجهه با نظام، قدرت ایمان (نرم) و قدرت هوشمند متعالی را که پویا، کیفی و چند بعدی است، ایجاد می کند.
In the beginning and the evolution of the universe of creation، and since the human being was appeared in this world، the mankind has been consistently encountered with the various aspects of conflict and war on social and individual levels. Machiavellisadvise to princes of Italian based on : it is more important that people become afraid of you than liking or loving you، it suggests the sovereign of the hard power in the political relations.in the current centuries this hegemony or domination was introduced in the form of the theory of heartland and the sea power by the west empires. After the world war II and the distortion of the mankind، the founder of this massive destruction decided to compensate theirs action by introducing issues such as the human right، democracy. Expanding of، communication، technology and world village made the leaking or splitting of the sovereign of nation states and the increase of human security ،and the change of the concept of power، instead the soft power and man heart are being emphasized.the definition of JosephNye of soft power based on “we must do something that make others to want what we want or ours wants“ in comparison to the definition of imam Khomeini( peace be upon him)of the soft power in term of you must not do something the make the people be afraid of you but do some thing that make people like you or attract the heart and the mind of people، in contrary to the definition of Machiavelliof the theory of soft power، reveals clearly the Conceptualdevelopment of the power. while providing of the theory of soft power and in transcend level، the strength of creed in islam، this paper intends to analysis the soft power of Islamic republic of iran and the explanation two dimensions of its deprivation(negative) and positive (requirement) and with the use of Islamic approach، provides a solutions or suggestions in counter to the soft war.
خلاصه ماشینی:
"امااز طرف دیگر؛به علت گستردگی جامعه و پیچیدگی سازوکارهای اداره جوامع با توجهبه آیه قرآنی{/"الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هماولوالالباب/}«آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند آنان هستند که خداآنها را(به لطف خاص خود)هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان&%05103SABG051G% عالمند»(قرآن،الزمر،آیه 18)و با توجه به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در سطح خرد وکلان و تأکید گسترده به حل مشکلات و رفع مشکلات مسلمین،به تجانس میوهای وتکنیکی و نیاز مردم به وجود جامعه مدنی بعنوان تسطیحکننده و حلقه واسط میان دورکن مردم و قوای سهگانه از جامعه ایمانی بعنوان محصول تفکر بشری در قالب بومی وتطبیق کار ویژههای آن با نظام جمهوری اسلامی ایران است که میتواند یکی از اساسیترین و عظیمترین برآیندها را برای قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم باشد.
قدرت ایمان در بعد فردی،و جامعۀ ایمانی(مردم،جامعۀ مدنی اسلامی،قوای سهگانه و رهبری)را در بعد اجتماعی و تأثیر و تأثریکه در یکدیگر ایجاد و در اصلاح فرد و جامعه صورت میگیرد،باعث تولید دو نوعقدرت سخت و نرم دانسته،با بررسی«جامعۀ ایمانی»،به ضعفها و تهدیدهایی که درارکان جامعۀ مدنی و احزاب وجود دارد و ارائۀ الگوی بومی آن به طور مختصر پرداختهو خاطر نشان کرده که اندیشه و تفکر لیبرال دموکراسی غرب که ریشۀ احزاب و جامعۀمدنی است،نقش اساسی در شکافهای اجتماعی به ویژه در حوزۀ نخبگان دانشگاهیداشته و بررسی مجددی را میطلبد."