چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت کتابخانههای عمومی وابسته به
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شهر اصفهان است.روش پژوهش پیمایشی توصیفی و
ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است.سؤالات پرسشنامه در دو بخش تنظیم شده
است:الف)بررسی وضعیت کتابخانهها از نظر نوع ساختمان، سال تأسیس، اعضاء و مراجعان،
وضعیت منابع و نوع ردهبندی، نرم افزار مورد استفاده، ساعات فعالیت، و شیوه اداره
کتابخانه؛ب)ویژگیهای کتابداران از نظر تعداد، مدرک تحصیلی، و تطابق مدرک با
حرفه.جامعه آماری 14 کتابخانه بزرگ و فعال شهر اصفهان بود.یافتهها نشان داد
کتابخانههای وابسته به شهرداری، که همه بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شدهاند، از
نظر امکانات، تجهیزات، ساختمان، کتابداران شاغل، و تطابق مدرک تحصیلی وضعیت مناسبی
داشته و تا حدودی توانستهاند به اهداف مورد نظر دست یابند.
خلاصه ماشینی:
"چکیده هدف این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت کتابخانههای عمومی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شهر اصفهان است.
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت کتابخانههای عمومی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در شهر اصفهان پرداخته تا مشخص شود کدام یک از نظر ارائه خدمات در سطح بالاتری قرار دارند و در رسیدن به اهداف خود و بالا بردن میزان کارآیی، مانند فراهم آوری منابع مناسب و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، موفقتر بودهاند.
سال تأسیس و نوع ساختمان کتابخانهها همانگونه که جدولهای 1 و 2 نشان میدهند کتابخانههای وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر تاریخ تأسیس و ارائه خدمات به مراجعان قدمت بیشتری دارند.
از نظر نحوه تملک ساختمانهای مورد استفاده، اکثر کتابخانههای وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای ساختمان قدیمی و از نوع واگذاری بوده که در مقایسه با ساختمان کتابخانههای شهرداری وضعیت مطلوبی نداشته و ارائه خدمات در بخشهای مختلف با مشکلاتی روبهروست.
2. منابع، ردهبندی، و نرمافزار مورد استفاده در کتابخانهها جدولهای 3 و 4 نشان میدهند هیچ یک از کتابخانهها از نظر تعداد منابع با استانداردهای کتابخانههای عمومی مطابقت ندارند، ولی از نظر تعداد نشریات کتابخانههای وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت مطلوبتری دارند.
5. وضعیت کتابخانهها در شیوه اداره کتابخانه، ساعات کار، و داشتن مجموعه برای کودکان در کتابخانههای وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به جز کتابخانه خانه اصفهان، که به روش(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 5."