چکیده:
فقط کتابخانهها نیستند که به امر فراهم آوردن اطلاعات میپردازند.خط
تولید اطلاعات یا چرخه اطلاعات اجزای متفاوتی دارد.خدمات پیوسته نشان دهنده این
واقعیت است که این بخش از صنعت اطلاعات بسیار رشد یافته است.حال کتابخانهها با این
مسئله رو برو هستند که چگونه این خدمات را برای استفادهکنندگان خود فراهم آورند، و
بهای آنها را چه کسی خواهد پرداخت.اقتصاد اطلاعات نقش بسیار مهمی یافته
است.پارامترهای اقتصادی کتابخانه چیست و چگونه عمل میکند.نویسنده همچنین از تأثیر
تکنولوژی جدید و کوشش برای کامپیوتری کردن کتابخانهها و ارزش اطلاعات گفتگو
میکند.بسیار مفتخرم که برای نطق افتتاحیه کنفرانس ایفلا دعوت شدهام.ابتدا از
برگزارکنندگان این کنفرانس که به من اعتماد کردهاند، قلبا سپاسگزاری میکنم. در
حقیقت من که در مقابل مخاطبینی چنین متخصص و برجسته از شایستگی کمی برخوردارم، هرگز
مسئولیت مستقیم مدیریت کتابخانهای را بر عهده نداشتهام.با این حال، امیدوارم که
سخن من در مقام جوابگویی به وضعیتهایی که شما به طور روزانه با آن رو برو هستید،
چندان دور از واقعیت یا ساده انگارانه نباشد.مضمون اصلی کنفرانس شما یعنی«کتابخانهها، اطلاعات، اقتصاد»به طور یکجا عظیم،
شجاعانه و اساسی(حیاتی)است.اولا، عظیم است، به خاطر اینکه در یک دید افقی و سطحی، با هر جنبهای از (1).
.scimonocE,noitamrofnI,yrarbiL.lehciM seuqcaJ P}حیات کتابخانه، خصوصا مدیریت منابع انسانی، آموزش، ارتباط آن با گروههای درگیر در حیطه اطلاعات-همچون ناشرین و مراکز مهم دکومانتاسیون-سرو کار دارد.مضمون شما همچنین با استفاده کنندهها-که میتوانند هم به عنوان استفادهکننده و به هم به عنوان مشتری مورد ملاحظه قرار گیرند-، با تأثیرات پیشرفتهای تکنولوژیکی، با گسترش وسیع اطلاعات-که این مسئله غالبا انتخاب را مشکل و در نتیجه یک سیاست اقتصادی سخت گیرانهتر را الزامی میسازد-مربوط میشود.مضمون این کنفرانس همچنین شجاعانه است.البته قبول این واقعیت که اهداف فرهنگی یا گسترش دانش باید به جهت ملاحظات اقتصادی عملی محدود شود، هرگز کار آسانی نیست.به علاوه، پرسیدن چنین سؤالاتی بدون شک شما را به اصلاح برخوردتان و تجدید نظر در تکنیکهای مدیریتتان سوق میدهد.مضمون کنفرانس شما حیاتی است.زیرا با بیتوجهی به بعد اقتصاد، روشن است که افزایش تعداد کتابخانهها به نقطه اشباع خواهد رسید، اصل وجود آنها زیر سؤال خواهد رفت و در نزد استفادهکنندگان، اگر نگوییم نارضایتی، حداقل بی میلی ایجاد خواهد کرد.من نه قصد و نه گستاخی آن را دارم که جنبههای مختلف و متنوع مضمون این کنفرانس را در اشارات مقدماتیام بپوشانم.من فقط میخواهم تا چند مورد از آنها را که ما را به تفکر وا میدارند، برجسته سازم.بنا بر این، ابتدا از نقش کتابخانهها در حیطه علم اطلاعات سخن خواهم گفت و سپس کوششی میکنم برای تعیین پارامترهای اصلی اقتصادی کتابخانهها و مقایسه آنها در مناطق اصلی دنیا.بعد از آن سعی میکنم تا تأثیر تکنولوژی را بر روی مدیریت حساس اقتصادی کتابخانه نشان بدهم.در پایان چند نکتهای درباره ارزش اطلاعات ذکر خواهم کرد و سعی خواهم کرد که به نتایجی برای آینده دست یابم.
خلاصه ماشینی:
"از این ارقام چنین برمیآید که تعامل بین افراد گوناگونی که به نوعی با اطلاعات سروکار دارند، بینهایت قوی است و اگر خدمات پیوسته مربوط به بورس سهام و حوزههای مالی و اقتصادی را کنار بگذاریم، کتابخانهها مهمترین بازار را تشکیل میدهند.
leuqiM P}البته تفاوتی حاد بین کشورهایی مختلف وجود دارد، و حتی ما بین کشورهای عضو جامعه اروپا، گزارشی را که در بالا بدان اشاره کردیم، رامسدیل 5P}ازانستیتو مالیه عمومی 6P}تهیه کرده و در ارتباط با اقتصاد کتابخانه در جامعه اقتصادی اروپا ( CEE )اطلاعات بیشتری مانند هزینه سرانه و تقسیم این هزینهها بر طبق ماهیت آنها و انواع کتابخانهها را در بر دارد.
پس، این احساس ناراحتی و پریشانی از کجا سرچشمه میگیرد؟ در واقع سه دلیل اصلی برای فشار اقتصادی بر کتابخانه میتوان ارائه داد:-آشکار است که افزایش کارکنان در کتابخانهها، همانند سایر بخشهای خدمات عمومی، به علت این واقعیت که ایجاد یک پست جدید، موجب هزینههای دائمی و تکراری میشود، به آرامی افت کرده است.
«تأثیر»تکنولوژی بر استفادهکنندگان از اطلاعات 1P} *P} نوشته استلامورالس 2P}ترجمه رضواندختضاد 3P}چکیده گزارش حاضر، این سؤال را مطرح میکند که آیا تأثیر تکنولوژی امری واقعی است یا خیر، اثرات آن برای چه مدت در جامعه باقی میماند و پیآمدهای آن برای کتابخانه چیست؟در این گزارش از ارتباط بین تأثیر تکنولوژی با سطح پیشرفت و توسعه کشور، طبقات اجتماعی، سن و فعالیتهای شغلی استفادهکننده بحث میشود."