چکیده:
آنچه را که میخوانید،برداشت و خلاصهای از مطالب مهم 500 تا 600 مدرک چاپ شده طی ده سال گذشته در 31 کشور جهان است که به منظور تهیه و تدارک تحقیقی در جهت روشن ساختن وضعیت و شخصیت اجتماعی کتابدار،منطبق با برنامهء طرح عملیاتی ایفلا برای سالهای 1992-1988 برنامهریزی شده بود.به لحاظ مطالعهء درخور و شایسته وتحلیل عناصر عوامل انسانی برنامههای تحقیق در ارتباط با مسائل تکنولوژیکی در زمینهء کتابداری و فعالیتهای اطلاعرسانی،اشارات و پیشنهاداتی در جهت پیوستگی و یکدستی شده است.
خلاصه ماشینی:
"وضعیت و شخصیت اجتماعی حرفهء کتابداری و اطلاعرسانی:بررسی بینالمللی1 نوشتهء ایبولیا بیلدی ترجمهء پرویز بهیار2چکیده:آنچه را که میخوانید،برداشت و خلاصهای از مطالب مهم 500 تا 600 مدرک چاپ شده طی ده سال گذشته در 31 کشور جهان است که به منظور تهیه و تدارک تحقیقی در جهت روشن ساختن وضعیت و شخصیت اجتماعی کتابدار،منطبق با برنامهء طرح عملیاتی ایفلا برای سالهای 1992-1988 برنامهریزی شده بود.
1. منظور و هدف بررسی هدف از این بررسی،تهیه خلاصهای است از تحلیلهای ناحیهای،عقاید و ارزیابیهایی که دربارهء وضعیت و موقعیت فعلی حرفهء کتابداری،خصیصههای ویژه و جنبههای خاص آن، دگرگونیها و تغییرات در روند توسعه و پیشرفت،و مسائل و مشکلاتی که در درون و بیرون آن حرفه وجود دارند.
تعدادی از مواد چاپی و انتشارات،به ارزشیابی حرفه و آیندهء آن در ارتباط با کیفیت و سیاست جامعه در خطمشی کتابخانهها و خدمات آنها پرداختهاند؛در این نوع ارزشیابی،معمولا رابطهء مثبتی بین کیفیت فعالیت کتابخانهها و موقعیت و شخصیت اجتماعی کتابداران یافت میشود.
تحقیق و بررسی ما روی انتشارات حرفهای نشان میدهد که مسئلهء آموزش یکی از مشکلات بسیار پیچیدهء موضوعی است،گرچه اختلاف وسیع و گستردهای در عقاید مربوط به هر دو جنبهء محتوای آموزشی و شکل و فرم آن جهت تربیت و پرورش کتابداران وجود دارد.
مسائل و موضوعات عمده و اصلی عبارتند از: آیا امکان ادامه و دنبال کردن حرفهء کتابداری بدون داشتن شرایط و صلاحیت لازم وجود دارد؛اگر چنین باشد،اصولا میتوان آن را حرفه نامید؟و به چه میزان و اندازهای در شکل بخشیدن به شخصیت اجتماعی حرفه میتواند سهیم باشد؟ در زمینه و موضوع آموزش،نه فقط مدرسسان مؤسسات آموزشی،بلکه بسیاری از نویسندگان و مؤلفان هم با برنامههای آموزشی سروکار دارند."