چکیده:
این مقاله،ضمن اشاره به برخی ملاحظات اولیه،به بیان یافته های تحقیق درباره ماهیت و میزان رابطه پیشرفت تحصیل کودکان و جنبه های متفاوت محیطهای خانوادگی آنان می پردازد.یکی از آفتهای بزرگ آموزش و پرورش و خانواده ها که همه ساله به میزان زیادی امکانات،منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف می کند و تاثیرات غیرقابل جبرانی در ابعاد فردی و اجتماعی به جای می گذارد.پدیده افت تحصیلی است.مبحث دیگر مادر این مقاله افت تحصیلی و نقش خانواده در آن است.
خلاصه ماشینی:
"بعضی خانوادهها حتیدر تأمین نیازهای اساسی کودکان(مانند نیاز غذایی)مشکل دارند،نقش مؤثر بسیاری از خانوادهها در فراهم ساختن شرایط مناسب برای&%05302OORG053G% پیشرفت تحصیلی کودکان،تحت تأثیر تحولات منفی مختلفی قرارمیگیرد که در ساختار و عملکرد جامعه و خانواده روی میدهد.
این کار بیروناز بایستگی روش شناختی صورت نگرفته است،بلکه انجام آن دودلیل دارد:دلیل اول این که انتقال صعودی از معیارهای مربوط بهمنزلت خانه،به معیارهایی که فرایندهای خانه را توصیف میکنند،بهطور قابل ملاحظهای ارزش تبیین معیارهای خانواده را در ارتباطبا پیشرفت تحصیلی افزایش داده است.
افزایش اینارتباط ممکن است عامل کاهش واریانس مقیاسهای محیط خانوادهو پیشرفت تحصیلی باشد،زیرا دانشآموزان ناموفق که ترک تحصیلمیکنند،از خانوادههایی هستند که موقعیت پایین اجتماعی-اقتصادی دارند.
ارتباط متقابل متغیرهای خانواده میتواند کاملا پیچیده باشد،بهطوریکه ممکن است تأثیر هریک از آنها(مانند وضعیت تولد)با ترکیبویژگیهایی دیگر(مثل جنسیت کودک یا فاصلهگذاری میان همتنان)تغییر کند.
اگر این که میگویند دسترسی به منابعبرای تکتک کودکان با افزایش اندازۀ خانواده کاهش مییابد و این نیزبه نوبۀ خود بر پیشرفت تحصیلی کودکان تأثیر میگذارد،درست باشد،پس میتوان انتظار داشت که میزان پیشرفت تحصیلی کودکانی کهبعدا متولد شدهاند،از کودکانی که قبلا به دنیا آمدهاند،کمتر باشد بااین حال،اطلاعاتی که نظریۀ«همبستگی منفی میان وضعیت تربیتیو میزان پیشرفت تحصیلی»را تأیید میکند،فقط در بعضی تحقیقهایافت میشود.
شاید برخی دادهها از کشورهای درحال توسعه هم این نظریه را تأیید کنند،اما تحقیقهای انجام شدهدر آفریقای شرقی به جای رابطۀ منفی میان اندازۀ خانواده و پیشرفتتحصیلی،رابطۀ مثبت را نشان میدهد(نتیجۀ تحقیق با آزمونهایاستاندارد توانایی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی بیرونی در سطوحابتدایی و متوسطه ارزیابی شده است؛مانند درنث و یگران،1983)."