چکیده:
زندگی بشر در گذر زمان با تحولات و تغییرات گسترده روبروست و این تحولات نیز نیازهای جدیدی را در عرصه معرفت و معیشت انسان به وجود میآورد، لذا این پرسش مطرح میشود که چگونه یک دین ثابت میتواند پاسخگوی نیازهای متغیر عرصهها و نسل های گوناگون باشد؟ این مسئله که از آن به «ربط میان ابدیت و تغییر» یاد میشود، توجه بسیاری از اندیشمندان دینی معاصر اعم از شیعه و سنی را به خود معطوف ساخته است. برخی چاره کار را در تجربی شدن دین و عرفی کردن شریعت دیدهاند به زعم آنها چنین قرائتی از دین، بر تحرک و پویایی آن میافزاید، زیرا مانند همه دریافتهای شهودی، همواره در حال نو شدن و بری از تکرار و انجماد است. نظر به اهمیت و نقش اساسی این موضوع در تفکر دینی هر مسلمان در دنیای جدید و به ویژه گزارههای حقوقی در شریعت اسلام، این مقاله به طرح دیدگاههای مربوط به آن پرداخته و بدان پاسخ داده است.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه دیدگاههای حقوقی، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری شماره چهلوهشتم، زمستان 1388، صص 153-129 کلام جدید و حقوق اسلامی (وحی و پویایی فقه) محمد حسین فضائلی 1 تاریخ تصویب: 20/11/88 تاریخ ارائه: 17/10/88 چکیده: زندگی بشر در گذر زمان با تحولات و تغییرات گسترده روبروست و این تحولات نیز نیازهای جدیدی را در عرصه معرفت و معیشت انسان به وجود میآورد، لذا این پرسش مطرح میشود که چگونه یک دین ثابت میتواند پاسخگوی نیازهای متغیر عرصهها و نسل های گوناگون باشد؟ این مسئله که از آن به «ربط میان ابدیت و تغییر» یاد میشود، توجه بسیاری از اندیشمندان دینی معاصر اعم از شیعه و سنی را به خود معطوف ساخته است.
2 تفسیر وحی به تجربه عرفانی نیز صحیح نیست زیرا این که دو پدیده از یک مقوله باشند، برای یگانه دانستن آنها کافی نخواهد بود وگرنه باید بتوانیم علت را عین معلول بدانیم از سویی دیگر از نگاه عارفان برجستهای چون ابن عربی، وحی شریعت به پیامبران الهی اختصاص دارد اما وحی در غیر حوزه شریعت به اولیای خداوند نیز مربوط است پس میان این دو اختلاف رتبه وجود دارد.
انطباق تجربه دینی بر وحی، مستلزم لوازم متعدد غیر قابل قبول در اعتقادات دینی میباشد مانند اثبات سکولاریسم یعنی براساس این نظریه دین در حوزه حیات اجتماعی و سیاسی بشر در عصر حاضر قوانین راهگشا و قابل اجرایی ندارد،آنچه ثابت و برای عصر جدید قابل استفاده است پیام اصلی دین، یعنی عبادت و پرستش خداوند و حداکثر، اصول اخلاقی کلی است اما در برنامهریزی و مدیریت اجتماعی صرفا باید از قوانین بشری استفاده کرد چراکه مطابق این نظریه، آن چه در این حوزه اصل و مبناست، عرف و هنجارهای آن در هر دوره است و آموزهها و احکام - سوره انعام/55."