چکیده:
مفهوم خدمات کتابخانهای کاربر مدار در مقابل رویکرد سیستم مدار در متون کتابداری مورد بحث قرار گرفته است.اما،هنوز به خوبی پی برده نشده که برای شکلگیری و هدایت خدمات کاربر مدار لازم است این موضوع از لحاظ نظری و مفهومی موشکافی شود.در وین و دیگران دربارهء سرشت اطلاعات و اطلاعجویی نظراتی مطرح کردهاند.از این نظریات میتوان به عنوان زیر بنای فکری برای پیبردن به این مطلب استفاده کرد که برای فراهم کردن زمینهء لازم جهت ایجاد کاربر مدار چگونه تحول در فهم اطلاعات میتواند مبنای تجدید نظر در رسالت کتابخانه،ارائه خدمات سنتی،طراحی سیستم و سنجش خدمات قرار گیرد.در بحث حاضر برای بهتر فهمیدن نحوه طراحی خدمات کاربر مدار بعضی از مفاهیم حوزهء روانشناسی به عنوان ابزار کمکی مورد استفاده قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
"اگر بنا بر این است که کاربر مرکزیت داشته ؟؟؟؟؟انبوه سرسامآور نیازهای اطلاعاتی منحصر به فرد متفاوت هر یک از کاربران چه ؟؟؟؟؟میتوان خدمات یکدستی عرضه کرد،در حالی که هرکس نیاز متفاوتی دارد؟در ؟؟؟؟؟از دیگر کسانی که انها نیز الگوی سنتی اطلاعات را رد میکنند متمایز میشود.
در واقع از میان جمع نویسندگان،در وین معتقد است که نیازهای اطلاعاتی هنگامی میتوانند مورد توجه قرار گیرند که بتوانیم به فرایندی پی ببریم که هر فرد به هنگام مواجه شدن با یک"فاصله"،برای پر کردن آن،و برای حصول چیزی(بویژه دانش جدید)که از این تجربه به دست میآورد،در ان وارد میشود.
تیلور اذعان دارد که"منطقیتر این است که مصرفکنندگان اطلاعات را نیز در وضعیت مشابهی مورد بحث قرار دهیم،"که البته همان رویکرد در وین است اما توجه او بیشتر به"دادههای نهایی در طرح سیستم"است و لذا کاربران را بر اساس زمینهء حرفه ایشان دستهبندی میکند.
چنانچه در ابتدا به راههای کلی که به خدمات روی میآوریم توجه کنیم،پرداختن به بحث تغییر در خدمات خاص روشنی بیشتری خواهد داشت به عنوان مثال،در یک کتابخانه تحقیقاتی نوع سؤالاتی که مطرح میشود غبارت است از:"نیازهای اطلاعاتی دانشمندان چیست؟"یا"آنها به چه خدماتی نیاز دارند؟"یا"آنها به چه نوع منابع اطلاعاتی نیاز دارند؟"یا اینکه"چه طور میتوانیم به محققان کمک کنیم تا از مجموعه و خدمات پیوستهء ما به نحو مؤثری استفده کنند؟"این گونه سؤالات اطلاعات را همچون کالایی در نظر میگیرند که باید مورد پسند استفاده کننده واقع شود."