چکیده:
در این مقاله جریان مدیریت استراتژیک و سه مرحلهء آن-تنظیم استراتژی،اجرای استراتژی،و ارزیابی استراتژی-و نیز مدیریت استراتژیک کاربردی با استفاده از مدلسازی بیان خواهد شد.نظر به اهمیت مدیریت استراتژیک،موارد زیر بررسی شده است:نقش اطلاعات به عنوان عامل محیطی،شناسایی دشواریها،فرصتها و ضعفها،قوتها،نظارت داخلی، برقراری اهداف،نظارت مدیریت و فعالیتهای مدیریت،از جمله برنامهریزی استراتژیک در ایجاد خدمات کاوش؛اجرای استراتژی مرحلهء دوم مدیریت استراتژیک،به علاوه اهداف برقراری استراتژی موفق(اهداف موردنظر مبنایی برای تخصیص منابع هستند)،اجزای کاربرد خدمات کاوش در سازمان،انتخاب پایگاههای اطلاعاتی؛دسترسی از راه دور و تجهیزات مهم در برقراری این نظامها؛و سرانجام،برنامهء آموزشی و کارآموزی برای استفاده از این خدمات؛در آخر؛ارزیابی استراتژیک و اقداماتی که برای مرور اهداف،سیاستها و مأموریت سازمان(نه در جهت نگاه به گذشته،که در جهت رویارویی با آینده)و شکل دادن به آیندهء آن انجام میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"نظر به اهمیت مدیریت استراتژیک،موارد زیر بررسی شده است:نقش اطلاعات به عنوان عامل محیطی،شناسایی دشواریها،فرصتها و ضعفها،قوتها،نظارت داخلی، برقراری اهداف،نظارت مدیریت و فعالیتهای مدیریت،از جمله برنامهریزی استراتژیک در ایجاد خدمات کاوش؛اجرای استراتژی مرحلهء دوم مدیریت استراتژیک،به علاوه اهداف برقراری استراتژی موفق(اهداف موردنظر مبنایی برای تخصیص منابع هستند)،اجزای کاربرد خدمات کاوش در سازمان،انتخاب پایگاههای اطلاعاتی؛دسترسی از راه دور و تجهیزات مهم در برقراری این نظامها؛و سرانجام،برنامهء آموزشی و کارآموزی برای استفاده از این خدمات؛در آخر؛ارزیابی استراتژیک و اقداماتی که برای مرور اهداف،سیاستها و مأموریت سازمان(نه در جهت نگاه به گذشته،که در جهت رویارویی با آینده)و شکل دادن به آیندهء آن انجام میگیرد.
عوامل دیگر عبارتند از: -هزینه،شامل هزینههای ارتباط،چاپ و خدمات کاوش؛ -تعداد سالهایی که اطلاعات به صورت پیوسته قابل دسترسی است؛ -کیفیت راهنماها؛ -طبیعی یا دستوری بودن زبان دسترسی به اطلاعات در خدمات کاوش؛ -کمک و تسهیلات آموزشی پیشنهادشده از سوی خدمات کاوش؛ -کیفیت و اعتبار خطهای راه دور؛ مسائل مربوط به هزینهء دسترسی به خدمات متعدد،امکان ارتباط میان کاربر و رایانه و اینکه تا چه حدی برای کاربر آسان است باید در هنگام انتخاب خدمات اطلاعاتی موردنظر قرار گیرد و در اینباره با افراد باتجربه به مشورت شود.
آموزش میتواند به معنی آگاهی از کاوش پیوسته باشد و باید جواب این سؤال را بدهد که«کاوش پیوسته چیست؟»مواد و مطالب آموزشی شامل آگاهی از طرز کار رایانه و پایگاههای اطلاعاتی،زبانهای فرمان،شبکهء ارتباطات راه دور و تجهیزات لازم جهت دسترسی به پایگاهها و نیز آگاهی از نوع اطلاعات و نیز آموزش درباره پیچیدگی خدمات پیوسته و نیاز به آموزش مناسب و کافی هم برای خدمات کاوش و هم برای پایگاههای اطلاعاتی."