One of the areas، which has seriously changed is the area of Property and Economic Laws and one of the reasons of this rapid change is the transformation of knowledge and technology in the present era. If in an age، researchers were honored due to their social status، today besides that، with the in many cases; in support of their intellectual findings their respect has taken an conomic aspect to itself. It was when، along with industrial development، mechanically copying intellectual products،works and achievements and economically benefitting from them became a possibility، that people became attracted towards it. Such situation caused the investment and expenditure for innovation and new، heavy and abundant industries، to expand.
In Islamic studies، such new properties، which are known as nonphysical or intellectual property، have been less researched. In more exact terms، although some of these properties specifically and individually have been discussed and in Islamic jurisprudential system and with respect to them، religious opinions do exist، but such properties have not been studied systematically and collectively.
The current article strives that، along with mentioning some important examples، make all of those a subject of study as intellectual property with an artificial nature as a product. In addition in order to specify its status in the system of property [or wealth]، besides a deep study of its origin، the subject has been studied negatively and positively. Moreover،in order to closely understand such properties، it is necessary to have knowledge about their peculiarities. Presenting a clear definition of such properties، expressing their peculiarities and religious and legal rules with respect to them will have an important effect on expansion of their legal and economic functioning and interactions of economic-related individuals and institutes، specially financial and monetary.
خلاصه ماشینی:
حقیقی بودن اموال اگرچه برخی از اموال فکری با عنوان صورتهای ذهنی یاد میشود؛اما باید اذعان کردکه چنین چیزی نمیتواند به عنوان مال موضوع حقوق واقع شود،با این حال درباره توجیهحق کسب و پیشه استناد به پدید ساختن وصف در محل تجارت که به نوعی سر از امورحقیقی درمیآورد،گفته شده است.
وی به عنوان دارنده حقوقی میتواند از این اموال استفاده کند؛اماشخص دیگر اگرچه ممکن است مصداق خارجی اختراع را در دست داشته باشد وصاحب و مالک آن شمرده شود؛اما دیگر مزایای مالی و اقتصادی چون تکثیر،صادرات وواردات را ندارد.
از همین دید برخی از فقیهان با حقوق مالکیت فکری مخالفت ورزیدهاند(موسوی خمینی،1409،ج 2،ص 625)؛اما اگر اموال معنوی شناسایی شود،قواعد و احکامبا هم تعارضی نخواهد داشت؛البته چهبسا در حوزه اموال فیزیکی نیز پیش آید؛برایمثال،اگر حق کسب و پیشه به رسمیت شناخته شود،چهبسا حق پدیدآورنده حق کسب وپیشه با حق مال اموال فیزیکی چون مغازه دچار مشکل شود؛اما این مشکل از راه توافق یاحکم دادگاه قابل حل و فصل است.
بیشتر اموال معنوی به لحاظ زمانیدر نظامهای حقوقی برای مدت خاصی اعتبار میشود؛برای مثال،گواهینامه اختراع در حقوقایران بیست سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه(ماده 16 قانون ثبت اختراعات،طرحهای صنعتی وعلایم تجاری،1386)اعتبار طرح صنعتی پنج سال(همان،ماده 28)علامت تجاری ده سال کهبه صورت متوالی قابل تمدید است(همان ماده 40)و به این علت با انقضای این مدت برخی قابل تمدید و در مواردی ارزش آنها از میان میرود؛البته اینکه چرا اعتباردهنده این اموال رابه طور موقت اعتبار میدهد،پرسش دیگری است که باید در جای خود با توجه به مبانی بهتحلیل آن پرداخت (33p,2004,yltneB79/ p,1960,suahdroN) و با توجه بهنظامهای حقوقی گوناگون درباره آن تصمیمگیری کرد.