چکیده:
:آموزش کتابداری در هند به وسیله دو کتابدار آمریکایی در آغاز قرن بیستم شروع شد. در سال 1929 انجمن کتابداران مدرس دورهء کوتاهمدت آموزش کتابداری را آغاز کرد.نخستین دورهء آموزش دانشگاهی در سال 1937 در دانشگاه مدرس به راه افتاد و به تدریج سایر دانشگاهها دورههای فوق دیپلم و لیسانس را در برنامهء آموزشی خود گنجاندند.نخستین دورههای فوق لیسانس و دکتری کتابداری در سال 1952 در دانشگاه دهلی شروع به کار کرد.در حال حاضر 107 مؤسسه آموزش عالی در سراسر هند دورههای آموزش کتابداری و اطلاعرسانی را برگزار میکنند.این مقاله با نگاهی به برنامههای درسی و شیوهء پذیرش دانشجو در مدارس کتابداری،دو مدرسه کتابداری دانشگاه دهلی و دانشگاه پنجاب چندیگر را معرفی میکنند.سپس به دلیل اهمیت نقش رانگاناتان در کتابداری هند به او میپردازد،و پس از معرفی چند انجمن کتابداری گزارشی کوتاه از وضعیت انتشارات در هند ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"نخستین دورهء آموزش دانشگاهی در سال 1937 در دانشگاه مدرس به راه افتاد و به تدریج سایر دانشگاهها دورههای فوق دیپلم و لیسانس را در برنامهء آموزشی خود گنجاندند.
برنامههای درسی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) طول برنامی معادل فوق لیسانس اطلاعرسانی که در مرکز ملی سندآرایی علمی هند(اینسداک) برگزار میشود بیشتر دروس آن متفاوت است.
انجمن کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاعرسانی هند با هدف پیشبرد کیفیت علوم کتابداری،اطلاعرسانی،و سندآرایی در هند،اعتلای کارآیی فنی کارکنان کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاعرسانی،و پیشرفت مراحل سازماندهی و اشاعهء منظم اطلاعات در سراسر هند به فعالیتهای زیر میپردازد: -فعالیت در جهت بهبود شغلی کارکنان کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاعرسانی؛ -فعالیت به عنوان مرکز اطلاعرسانی علمی و فنی و ارائه خدمات مشورتی به کتابخانهها و مراکز عضو انجمن؛ -ایجاد هماهنگی در فعالیتها و تشویق به همکاری میان کتابخانههای تخصصی مؤسسات علمی،فنی،صنعتی،سازمانهای بازرگانی،و انجمنهای دانشآموختگان از جمله مشارکت در سازماندهی امانت بین کتابخانهها؛ -تشکیل کنفرانسها و سمینارهای دو سالانه در موضوعات مختلف در نقاط مختلف کشور (در طول 28 سال،انجمن 11 سمینار،و 14 کنفرانس برگزار کرده است)؛ -تشکیل حلقههای مطالعاتی در مناطق مختلف هند.
فعالیتهای انجمن کتابداران دهلی -برگزاری جلسات سخنرانی کتابداران مجرب داخلی و خارجی؛ -تشکیل سمینارها و گردهماییهای حرفهای برای بیان مشکلات و یافتن راهحل؛ -برگزاری نمایشگاههای کتاب و برنامههای تشویقی برای مطالعه در کتابخانههای مدارس، مثلا مسابقهء سالانه مقالهنویسی در موضوعهای مخلتف؛ -آموزش:از سال 1955 انجمن در دروهء یک ساله فوق دیپلم با 200 دانشجو برای تأمین نیاز به کتابدار آموزش دیده جهت خدمت در کتابخانههای عمومی و مدارس برگزار میکند."