چکیده:
در مطالعه ادیان، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و هر یکاز طرفداران و مخالفان، ادله خویش را بیان میکنند. ما در اینجا ضمن اینکه طرفدار مطالعه ادیان هستیم، به دوازده نکته اشاره میکنیم که هر
یک از آنها میتواند توجیهگر مطالعه ادیان باشد. ما اگر بخواهیم به نقد، بررسی یا مطالعه ادیان دیگر بپردازیم، لازم است پس از مطالعه ادیان، این کار صورت بپذیرد، از طرفی دیگر، اگر بخواهیم ایراداتی را که
بر اندیشه و دین ما از ناحیه ادیان وارد میشود، پاسخ دهیم، ضرورت دارد ادیان را مطالعه کنیم.
خلاصه ماشینی:
"» بنابراین و با توجه به اینکه امروزه مطالعه ادیان و گفتوگوی میان آنها از ضروریترین مقولات برای پیروان هر دین میباشد، لازم است که نکات مهم و موءثر در ثمردهی این گفتوگوها بررسی شده، مورد توجه جدی قرار گیرد: 1.
امتیاز بزرگی که توجه به این نکات برای ما دارد این است که به کمک آن میتوان نشان داد که علیرغم تمام مشکلاتی که در طول تاریخ در مسیر حق و حقیقت ایجاد شده و علیرغم تلاش همه فتنهگران و باطلگرایان، حقیقت روندی مثبت و رو به جلو داشته است؛ چرا که آثار و نشانههای آن در تمام ادیان به نحوی دیده میشود و همچنان سخنان انبیا حرف اول را میزند و مورد مطالعه قرار میگیرد و نیز تا حدی به کار بسته میشود.
با بررسی روایات، سوءالاتی مطرح میشود که آیا «مجوس» یک عنوان است که در دیگر ادیان نیز یافت میشود یا تنها اختصاص به ایران دارد و اگر اختصاص به ایران دارد، آیا مربوط به ادیان قبل از زردشت است یا مربوط به دوران زردشت است؟ و سرانجام هر دسته از این روایات که درست باشد، روایتی که میگوید: القدریة مجوس هذه الامة به کدام مجوس اشاره دارد؟ جدا از اختلاف مسلمانان در این باره که مقصود جبر است یا تفویض و جدا از بحث سندی در مورد این روایات، باید با مطالعه و تحقیق روشن کنیم که مجوس کیست؟ در باب جبر و اختیار، چه نظر دارد؟ و در هر صورت آیا حدیث، به جبر اشاره دارد یا تفویض؟ متأسفانه ما از تحقیقاتی که متفکران مسلمان در تاریخ اسلام انجام دادهاند، بیگانه شدهایم."