چکیده:
بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی مسئلهء پژوهش حاضر را تشکیل داده است.منظور از بررسی،میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مرتبط با حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی است.هدف این پژوهش،دستیابی به عناصر و مؤلفههای تشکیلدهندهء مفهوم سواد اطلاعاتی است.روش این پژوهش روش تحلیل محتوی است و جامعهء مورد مطالعه،مقالات انگلیسی زبان نمایهشده در بانکهای اطلاعاتی لیزا و ایزا است که در فیلد موضوع با عنوان آنها عبارت سواد اطلاعاتی به کار رفته است.با ملاک قرار دادن حضور کلیدواژهها در تزاروس اسیس و یا تزاروس لیزا و یا توصیفگرهای ایزا و یا توصیفگرها و توضیحگرهای اریک،در مجموع 1468 کلیدواژه با فراوانی 24051،از مقالات جامعهء مورد مطالعهء این پژوهش استخراج گردید که این کلیدواژهها پس از کنترل با تزاروس اریک،و براساس خوشههای موضوعی این تزاروس و مقایسهء آن با تزاروس اسیس،به تدریج سیزده مقولهء موضوعی را شکل داد که یافتههای پژوهش از دل این مقولهها بیرون کشیده شد.
خلاصه ماشینی:
"میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به تسهیلات آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء سازمانها و نهادهای اجتماعی همانطور که جدول 14 نیز نشان میدهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به مدارس(89/52 درصد)بیشترین میزان همایندی را داشته است.
میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به سازمانها و نهادهای اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء فرایندهای آموزش و یادگیری میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به انواع آموزشهای مختلف همانطورکه جدول 15 نیز نشان میدهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به آموزش کتابشناختی(97/65 درصد)همایندی بیشتری داشته است.
میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به رویکردهای رایج در فرایند یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء فعالیتهای رایج در حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی همانطورکه جدول 17 نیز نشان میدهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به بازیابی اطلاعات(91/23 درصد)بیشترین میزان همایندی را در میان مفاهیم مربوط به فعالیتهای رایج در حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی داشته است.
میزان همایندی مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به انواع مدارک از نظر شکل فیزیکی آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقولهء نظامها،فنآوریها و تجهیزات همانطورکه جدول 27 نیز نشان میدهد،مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به تجهیزات رایانه(25/56 درصد)بیشترین میزان همایندی را داشته است.
مفهوم سواد اطلاعاتی و مفاهیم مربوط به گروه کتابداران یافتههای حاصل از مقولهء اول نشان میدهد که مفهوم سواد اطلاعاتی با مفاهیم مربوط به کارشناسان و شاغلان حرفهء کتابداری و اطلاعرسانی بیشترین میزان همایندی را داشته است و یافتههای دیگر این پژوهش نیز این نکته را تأیید میکنند."