چکیده:
ادبیات نوین حسابداری مدیریت بر استفاده از معیارهای غیر مالی به صورت ابزاری برای غلبه بر ناکارایی های نسبت داده شده به معیارهای مالی تاکید دارد و در واقع معتقد است که معیارهای غیرمالی باید در کنار معیارهای مالی استفاده شود. بر این اساس در اوایل دهه 1990 رابرت کاپلان به همراه دیوید نورتون روش کارت ارزیابی متوازن را معرفی نمودند. آنها کارت ارزیابی متوازن را به منظور توصیف استراتژی های ارزش آفرین، که دارایی های مشهود و نامشهود سازمان را به یکدیگر پیوند می دهد، معرفی کردند. بررسی ادبیات مدیریت استراتژیک حاکی از آن است که استراتژی را باید به عنوان یک متغیر کلیدی در طراحی سیستم های اطلاعاتی در نظر گرفت. بنابراین، از آنجایی که کارت ارزیابی متوازن، اطلاعاتی را بر حسب معیارهای عملکرد ارائه می کند، ضروری است تا رابطه اقتضایی استراتژی و معیارهای عملکرد، مورد بررسی قرار گیرد. مطالعات متعددی، رابطه بین استراتژی و معیارهای ارزیابی عملکرد را مورد بررسی قرار داده اند که بخشی از این مطالعات برای تعریف متغیرهای استراتژی از گونه شناسی مایلز و اسنو استفاده نموده اند. در این مقاله ادبیات مربوط به روابط بین معیارهای کارت ارزیابی متوازن و گونه های استراتژیک مایلز و اسنو مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"نقش کارت ارزیابی متوازن در پیاده سازی گونه های استراتژیک مایلز و اسنو دکتر عبدالله خانی استادیار گروه حسابداری دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان مرتضی احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه اصفهان چکیده واژه های کلیدی: Balanced Scorecard مقدمه مدیریت سازمان بدون اندازه گیری عملکرد مثل هدایت یک کشتی بدون ابزار ناوبری است.
مدل کارت ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد یافته های کاپلان و نورتون موید این واقعیت بود که شرکت های موفق، در هر یک از جنبه های مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی کسب و کار، و رشد ویادگیری اهداف 1 خود را تعیین و برای ارزیابی توفیق در این اهداف در هر منظر، سنجه هایی انتخاب کرده و اهداف کمی 2 هر یک سنجه را برای دوره های Objectives Targets ارزیابی مورد نظر تعیین می کنند، سپس اقدامات و ابتکارات اجرایی 1 جهت تحقق این اهداف را برنامه ریزی و به مورد اجرا می گذارند.
جدول1: ویژگی گونه های استراتژی مایلز و اسنو(تیموری و آبرومند، 1388) جهتگیری استراتژیک تمرکز اصلی و عمده مشخصات و ویژگی ها تدافعی دفاع از بازار موجود دامنه ی محدودی از محصولات و خدمات را ارائه می دهد؛ جهت گیری داخلی براساس معیارهای کارایی است و از ریسک های غیر ضروری پرهیز می کند؛ کنترل در آن متمرکز است و ساختارهای وظیفه ای عمومیت دارد؛ بلندپروازی ضعیفی داشته و به کار در بازارهای با ثبات اشتیاق زیادی دارند.
مسئله مهندسی، مربوط به گزینش فناوری مناسب برای تولید یا توزیع (همچون کارایی هزینه یا انعطاف پذیری) می باشد که در این خصوص جنبه فرآیندهای داخلی کسب و کار و جنبه رشد و یادگیری کارت ارزیابی متوازن می توانند، نقش مهمی را در ارائه راه حلی قابل قبول ایفا نمایند."