چکیده:
:مدیریت مشارکتی که ریشه در تجارب التون مایو و همکاران وی دارد و بر نظریههای پژوهشگران برجستهء علوم رفتاری استوار است،مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای مدیریتی را مورد تأکید قرار میدهد.مقالهء حاضر ضمن تشریح زمینه پیدایش اندیشهء مشارکت،به توضیح مفهوم مدیریت مشارکتی و کارکردهای آن در محیط کتابخانه میپردازد.از آنجا که مدیریت مشارکتی افزون بر کارکردهای مثبت در تحقق اهداف سازمانی،در شرایط خاص تحول و دگرگونی در سازمانها نیز نقش مثبتی در جلب همکاری کارکنان و کاهش مقاومت آنها در برابر تغییر دارد، لزوم استفاده از سازوکارهای مشارکت در کتابخانهها بهویژه در شرایط دگرگونی در تجهیزات و خدمات،در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که مدیریت مشارکتی افزون بر کارکردهای مثبت در تحقق اهداف سازمانی،در شرایط خاص تحول و دگرگونی در سازمانها نیز نقش مثبتی در جلب همکاری کارکنان و کاهش مقاومت آنها در برابر تغییر دارد، لزوم استفاده از سازوکارهای مشارکت در کتابخانهها بهویژه در شرایط دگرگونی در تجهیزات و خدمات،در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد.
لیکرت به مدت سی سال سازمانها را از نظر ویژگیهایی مانند رهبری،انگیزش، تصمیمگیری،ارتباطات،تعامل میان افراد،اهداف و فرآیندهای کنترل مورد مطالعهء جدی قرار داد و براساس مطالعات خود نظامهای مدیریتی را بر حسب درجهء اعتماد مدیریت به کارکنان و ساز و کارهای مورد استفاده برای انگیزش آنان و کمیت و کیفیت تعامل میام مدیریت و کارکنان و عواملی از این قبیل به چهار نظام تقسیم کرد.
به عقیده مرچانت مدیریت مشارکتی در کارکنان ایجاد انگیزه میکند و در این محیط مشارکت جو،افراد مقاومت و حالتهای دفاعی را کنار گذاشته،انرژی و بهرهوری بیشتری نشان میدهند و به دلیل همکاری در تصمیمگیریها،نگرش مثبتی نسبت به اهداف کتابخانه پیدا میکنند و به جای احساس بیزاری در مقابل دستوراتی که از بالا صادر میشود، نگرش مثبت آنها تحقق اهداف کتابخانه را تضمین میکند(مرچانت،1982،ص 282-284).
بحث و نتیجهگیری آنچه که دربارهء مدیریت مشارکتی مطرح گردید،بهطور کلی نشان از این موقعیت دارد که استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیمگیریها و امور مدیریتی اثرات مثبتی در عملکرد سازمانها داشته است.
باتوجه به این یافتهها جای آن دارد که کتابخانههای ما نیز این شیوهء نوین مدیریت را مورد توجه قرار داده،از ساز و کارهای مشارکت مانند تشکیل کمیتههای مختلف و برگزاری مرتب نشستها و شوراهای کارکنان چه در سطح بخشهای کتابخانه و چه در سطح کل کارکنان،استفاده کنند."