Skip to main content
فهرست مقالات

ثمرات فقهی- اقتصادی دفعی یا تدریجی بودن تحریم ربا در قرآن

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 87 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : ربا، تحریم، تحریم ربا، اسلام، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، قرآن، نظریه تدریجی بودن تحریم ربا، خدا، پیامبر، نظریه تدریج

خلاصه ماشینی:

"نظریه مختار با توجه به گسترده بودن پدیده رباخواری در جزیرة العرب که ریشه‌کن کردن آن نیاز به مبارزه مداوم و طولانی داشت و با توجه به تاریخ نزول آیات ربا و محتوای آن‌ها، به نظر می‌رسد خداوند متعال ربا را به صورت دفعی برای مسلمانان تحریم کرد، لکن در مقام اجرا و تثبیت تدریجی عمل نمود؛ به عبارت دیگر، خداوند در سه مرحله مسئله ربا را مطرح کرد: در مرحله نخست با فرستادن آیه «وما آتیتم من ربا لیربوا فی أموال الناس فلا یربوا عند الله»(171) اعلام کرد که ربا نزد خداوند مشروع نیست و زیاده‌ای که به عنوان ربا گرفته می‌شود نامشروع و حرام است. اما اگر مقصودشان تدریج در مقام تشریع اصل حرمت باشد، به آن معنایی که قائلین به نظریه تدریج مطرح می‌کنند و نتیجه بگیرند که برای مثال، ربا برای فلان جامعه هنوز به حد حرمت نرسیده و برای آن دیگری در حد حرمت ربای فاحش است و برای جامعه سوم مطلقا حرام است، این حرف و نتیجه‌گیری قطعا باطل است؛ چرا که هیچ فقیه و اندیشمند اسلامی حتی نسبت به احکامی که تدریجی بودن آن‌ها مشهور است (مثل حرمت شرابخواری) چنین نظری نداده است و در سیره گفتاری و عملی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و ائمه علیهم‌السلام حتی نسبت به جوامع تازه مسلمان، هیچ شاهدی بر این مطلب نیست، بلکه بر عکس، متن صلح‌نامه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم با مسیحیان نجران نشان می‌دهد که حضرت با آنان نیز شرط کرد که از رباخواری دست بردارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.