خلاصه ماشینی:
"با این که تاکنون با چنین رویکردی برنامۀ درس تربیتبدنی تحلیل نشده،موضوع اساسی این است که چگونه میتوان مدلی را برای برنامهریزی درس تربیتبدنی طراحی کرد که در آن الگوهای یادگیری،الگوهای برنامۀ درسی و الگوهای تدریس در فرایندی پویا برهم منطبق شوند تا بتوان بهطور هماهنگ و متوازن،به اهداف شناختی،روانی-حرکتی و عاطفی -اجتماعی درس تربیتبدنی و به ویژه در تحققبخشی از آرمان آموزش و پرورش(حیات طیبه)یا زندگی پاک دست یافت.
محتوای درس تربیتبدنی،مجموعه اطلاعات (دانش)و مهارتهایی است که با استفاده از سطوح یادگیری هر سه حیطۀ تربیتی میتواند به اهداف باارزش خود که بخش مهمی از اهداف نظام آموزش و پرورش است،دست یابد و حتی بهطور غیر مستقیم برای تحقق برخی از اهداف سایر حوزههای یادگیری مانند آداب و مهارتهای زندگی،بهداشت و علوم زیستی،علوم انسانی و اجتماعی کمک نماید.
به نظر میرسد با توجه به ماهیت و محتوای درس تربیتبدنی،الگوهای تدریس تربیتبدنی بیشتر برپایۀ الگوی برنامۀ درسی مبتنی بر شایستگیهای خاص قرار دارد،اما انتخاب و اولویت دادن به این الگو بدان معنی نیست که نمیتوان از سایر الگوهای تدریس استفاده کرد.
یکی از این الگوها،الگوی نظام آموزشی است که برپایه الگوهای پردازش اطلاعات(الگوی یادگیری شناختی)قرار دارد و هماکنون از آن برای آموزش انواع مهارتهای حرکتی و ورزشی استفاده میشود13.
noitacudE lacisyhp ni gninraeL :)7(37,rebmetpeS,ecnaD dna noitaerceR.
L naoJ,aduD&؛D yraM,gnillaW dna ni sseccus tuoba sefileb htiw snoitaicossa rieht& lanruoJ-noitacudE lacisyhp fo sesoprup eht fo noitpecrep ."